Mærsk og Coloplast tror på øget vækst i Canada

De danske selskaber A.P. Møller-Mærsk og Coloplast forventer, at frihandelsaftalen mellem EU og Canada, der torsdag træder i kraft, vil have en positiv effekt for selskabernes vækst.

Mærsk og Coloplast tror på øget vækst i Canada, efter at en handelsaftale er blevet vedtaget mellem EU og, ja, Canada. Fold sammen
Læs mere
Foto: GEOFF ROBINS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Frihandelsaftalen, der går under navnet CETA, vil fjerne ca. 99 pct. af alle toldtariffer mellem Canada og EU. Derfor tror Coloplast på, at selskabet vil se en øget vækst.

- Det betyder, at vi lettere kan få vores produkter ud til de canadiske brugere, der har behov for f.eks. en stomipose eller et engangskateter, samtidig med at vi kan øge vores vækst i Nordamerika, der er et strategisk vigtigt marked for os, siger Martin Damm Jensen, der er landechef i Coloplast i Canada, om CETA til Børsen.

Maersk Line har allerede planlagt at øge kapaciteten på sine skibsruter mellem EU og Canada per 30. september, så selskabet sikrer sig at kunne følge med den øgede handel. Selskabet, der allerede har handelsruter mellem Montreal og Halifax til Nordeuropa, åbner en ny rute mellem Montreal og havne i Italien, Spanien og Frankrig.

Jack Mahoney, der er landechef for Maersk Line i Canada, har til Børsen udtalt, at CETA-aftalen letter arbejdet for europæiske og canadiske eksportører, der efter tiltrædelsen af aftalen får færre tariffer og lettere toldregler at forholde sig til.

Ifølge en analyse baseret på tal fra EU-Kommissionen, der er udført af Udenrigsministeriet i Danmark, kan CETA øge den danske eksport med omkring 2,2 mia. kr. om året. Det skriver Børsen.

CETA træder torsdag kun provisorisk i kraft, da alle EU-landene stadig mangler at godkende handelsaftalen.

/ritzau/FINANS