Kommerciel radio har fremgang

Efter godt et halvt år med landsdækkende kommerciel radio stiller danskerne i stigende grad ind på Radio 100 FM, The Voice, Pop FM, Sky Radio og Radio 2. Kommerciel radiolytning er gået frem fra 27,3 pct. til 34,2 pct siden i vinter. DR har dog flest lyttere.

Læs mere
Fold sammen
Kommerciel radio tegner sig nu for mere end en tredjedel af al radiolytning i Danmark og er siden midten af november, hvor Radio 100 FM gik i luften, og Sky Radio blev landsdækkende, gået markant frem.

Ifølge Gallups nye lyttertal fra juni måned foregår 34,2 pct. af al radiolytning nu på kommerciel radio (markedsandel), hvilket er det højeste nogensinde, siden Gallup begyndte målingerne i 1997. Til sammenligning trak de kommercielle radiostationer blot 27,3 pct. af alle lytterne i sidste kvartal af 2003.

Fremgangen er sket på bekostning af DR Radio, der dog stadig ligger nummer et og to med P4 og P3, som de mest aflyttede radiostationer i andet kvartal af 2004 med henholdvis 2.370.000 lyttere og 2.006.000 lyttere. Rent faktisk er P3 vokset stille og roligt i løbet af det seneste halvår og kunne i juni tælle 2.052.000 lyttere.

Især Pop
De kommercielle konkurrenter mener dog ikke P4 burde tælles med på top 10-listen, da P4 er et mix af landsdækkende programmer og ni regionale P4-stationer.

Ser man på udviklingen blandt de kommercielle stationer i første halvår af 2004, er det især The Voice, Radio 100FM og Pop FM, der er gået frem.

Sidsnævnte har i juni 386.000 lyttere mod 262.000 lyttere tilbage i februar. Radio 100FM havde i februar 588.000 lyttere og kan nu i juni tælle 739.000 lyttere. Og The Voice er vokset fra 682.000 i februar til 752.000 i juni.

Sky Radio ligger dog nogenlunde stabilt i hele første halvår på godt 1,1 mio. lyttere.

DR Klassisk og P2 har heller ikke flyttet sig stort, hvorimod P1 er gået tilbage fra 885.000 lyttere i februar til 762.000 i juni.

Det er iøvrigt især de yngre lyttere, der har skiftet DR ud med kommerciel radio. De kommercielle radiostationer har i den seneste måling en lytterandel på 49,4 pct. blandt de 12-50-årige. DRs lytterandel var i samme periode 47,3 pct.

Danmarks Radio hæfter sig dermod ved, at det har lønnet sig for DR at fastholde den varierede og lidt mere vovemodige musik med vægt på den nyere danske musik.