Køkkenfabrikant efterlyser franchisetagere

Ny struktur. Fra at have leveret køkkener i kasser til byggecentre, vil Aubo køkken og Bad nu fokusere på, at sælge via franchisetagere, og det kræver nytænkning på flere områder. Erhvervsbladet.dks Vækstbus besøgte virksomheden, som den sidste på ruten.

Som endestation på ruten besøgte Erhvervsbladet.dks Vækstbus Køkkenfabrikanten Aubo Køkken og Bad i Aulum ved Herning.

Her var der plads til at blive bjergtaget over en imponerende vækst. Virksomheden regner i år med en omsætning lige omkring 160 millioner kroner. Fremtiden byder dog på ambitiøse mål for den midtjyske produktionsvirksomhed.

Hidtil er Aubo køkkener primært blevet solgt i landets byggecentre, men i erkendelse af, at pris ofte vejer tungere end kvalitet, går virksomheden nu nye veje. Målet er, at nå op på ikke mindre end 40 franchisebutikker i Danmark, Norge og Sverige i løbet af to år. - Den største udfordring, som vi står overfor er helt klart, at vi skal skaffe nye franchisetagere. Vi har et ret ambitiøst mål, og det handler om at finde de rette folk, siger indehaver af Aubo Køkken og Bad, Jens B Bertelsen.

Fokus på værdi Indehaveren af virksomheden slår fast, at Aubos produkt ikke længere hører hjemme i byggecentrene

- Man kan sige at byggecentrene er vokset fra vores produkt. Vi ønsker at fokusere på kvalitet, og derfor er det vejen frem at gøre på denne måde, siger Jens B. Bertelsen. Sammen med sit ledelsesteam skal han nu finde ud af, at skaffe dygtige mennesker, som har lyst til at sælge køkkener, og som en af Vækstbussens eksperter peger på, er der store krav til en franchisetager. - Fra at sælge køkkener i kasser, er målet nu, at sælge en drømmen om et køkken. Det stiller krav til sælgeren. Derudover er det vigtigt, at en franchisetager har en klar fornemmelse af, hvad virksomhedens profil og sjæl, siger Brian Stahlhut fra Keys2Passion, der arbejder med undervisning i ledelse og salg.

Og han bakkes op af de øvrige eksperter. Det handler ikke kun om at skaffe folk, der har råd til at investere i en franchise. Det er vigtigt at man tiltrækker de helt rigtige. Vækstbussens eksperter understregede i øvrigt vigtigheden af, at ide og koncept er beskrevet i detaljer, når man kører en franchiseforretning. Brug succeshistorien Aubo Køkken og Bad har allerede nu seks franchisetagere. Den første åbnede i 2006, og en af de ting som virksomheden arbejder med for at tiltrække nye, er at pege på dem, som allerede har succes. - Vi arbejder på en måde, hvor vi kan fortælle om de succeshistorier vi allerede har, blandt andet via pressemeddelelser, forklarer Jens B. Bertelsen. Virksomheden har dog haft svært ved at komme igennem. Derfor rådede Vækstbussens eksperter til, at målrette pressemeddelelser til de fagblade, der kun læses af iværksættere. Et andet råd til at finde dygtige franchisetagere var, at lede i egne rækker. - Har i prøvet at spørge jeres medarbejdere, sagde Jens Toftegaard Poulsen fra SAM Headhunting. Han pegede på, at virksomhedens egne medarbejdere sandsynligvis ligger mærke til andre i branchen, og derudover jo også har kontakt til mange af Aubos underleverandører. - Man kan sagtens forestille sig, at en af jeres underleverandører både har evnerne og lysten til at udvide sin forretning og starte en franchise op, sagde han.