Firmarejsen - Noter

Mad til Oslo, ikke til Stockholm

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis det står til den danske SAS-chef Susanne Larsen skal passagererne på ruten mellem København og Stockholm have mad om bord udover det morgenmåltid, der serveres i øjeblikket. Hvis det står til hendes svenske kollega Anders Ehrling, er der ikke noget behov for mere servering. - Da de er fælles om ruten, bliver det nok først på ruten mellem København og Oslo samt til andre norske byer, at forbedringen indtræffer til foråret. Her bestemmer Susanne Larsen og hendes danske stab nemlig selv.

Anti-missiler på civile fly droppes

Fantasien kender ingen grænser på vegne af eventuelle terrorister, når amerikanske myndigheder skal forbedre sikkerheden for flytransport i Amerika. Senest er et forslag om anti- missil systemer på alle civile fly populært sagt blevet skudt ned af et research-selskab i Santa Monica, som mener at kunne bevise en udgift på 240 milliarder danske kroner. Ydermere vil det tage 20 år at påmontere et sådant udstyr på samtlige 6.800 passagerfly. Endelig er der spekulationer om ikke udstyret vil påvirke jetflyets normale sikkerhedsudstyr og give falske udslag.

3-årig med Senatorkort

Svenske Nicole, 3 år, er verdens yngste med Senatorkort hos Lufthansa. Hun fløj første gang med Lufthansas »premiumklasse« mellem Stockholm og Buenos Aires 11 dage gammel og siden da helst på Første eller Business. Sammen med sin plyshund flyver hun regelmæssigt til steder som Mexico City, Beijing, Riyad samt til Hong Kong, hvor familien bor for øjeblikket. Rejserne sker sammen med mor og far, der er bestyrelsesformand for en storkoncern. Før sin anden fødselsdag havde Nicole samlet så mange flyvemil hos Lufthansa, at hun opnåede status som Frequent Flyer, og to måneder senere modtog hun sit Senatorkort. Hun er dermed verdens yngste passager med Senatorkort nogensinde.

Rekord i München Lufthavn

Lufthavnene tæller kun passagerer, ikke billetpriser. Derfor kan de fleste indtil videre glæde sig over stor fremgang i fjor. Blandt de helt store succeser er Münchens nye tekno lufthavn, som kom op på 26,8 mio. passagerer mod Københavns Lufthavns 18 mio. I München var det 2,6 mio. passagerer flere end året før, og der er nu så stort et pres, at det er ved at være lige så svært at komme ind med start- og landingstilladelser som i Frankfurt. Det har Maersk Air erfaret, men det danske selskab holder stædig fast med ansøgning om endnu flere ruter til de to store tyske lufthavne.

British Airways stopper til Saudi Arabien

Efter næsten 70 års flyvninger mellem London og Saudi Arabien stopper British Airways på denne rute med udgangen af marts. Der er for lille efterspørgsel og for mange udgifter. Ikke mindst sammenlignet med en anden vigtig oliestat, nemlig Dubai med 19 ugentlige afgange. Medvirkende til lukningen har også været, at det britiske fly må ned i Kuwait, fordi personalet ikke tør overnatte i Riyad.

Betal flybillet efter vægt

Lad passagererne betale efter vægt, foreslår en kommentar i Washington Post. »Det er en kendt sag«, skriver kommentatoren, »at overvægtige passagerer koster amerikanske flyselskaber 300 mio. dollar om året i ekstra brændstofudgifter. Når man skal sende et brev, betaler man efter vægt. Det gør man også med fragt, hvorfor så ikke med personer. Det vil tage lidt længere tid at udstede en billet på grund af vejningen, men indretning af kabinen ville blive anderledes og flyselskabernes indtægter væsentligt forbedret«.