E-mails og elektroniske kalendere presser Mayland

Spiralkalender. For andet år i træk skifter Mayland i Herlev sin direktør ud. Papirkalendere sættes under pres af elektroniske kalendere og postsystemer, og virksomhedens nye direktør Henrik Sørensen forventer, at årsresultatet for 2006 bliver dårligt.

For andet år i træk oplever Maylands spiralkalendere at blive sat under så hårdt økonomisk pres, at firmaet skifter direktør.

Firmaets tidligere økonomichef Henrik Sørensen går nu ind som administrerende direktør, og erstatter Lars Nygaard Jepsen, der kun har siddet et år på posten.

-Vi ændrer strategi. Efter et år hvor papirkalendere fortsat er under pres, må vi konstatere, at vi kommer ud med et dårligt resultat. I de seneste 12 måneder har vi arbejdet med en vækststrategi ud fra et ønske om at udvide markedet for papirkalendere i Sverige og Norge og ved at udvikle nye produkter. Men det holder ikke. Vi skal koncentrere os om hjemmemarkedet og få mere styr på økonomien, siger administrerende direktør Henrik Sørensen.

Dystert regnskabHenrik Sørensen understreger, at årsregnskabet for 2006 endnu ikke er afsluttet, men at det ikke ser godt ud.

Hans forgænger Lars Nygaard Jepsen blev netop ansat for at give papirkalenderen et nyt løft og formulerede en vækststrategi for Mayland.

Men 12 måneder efter må Mayland erkende, at papirkalendere ikke er et vækstmarked, og at der heller ikke er grundlag for at etablere datterselskaber eller agentsalg i nabolandene. Tværtimod trækker firmaet følehornene til sig.

Det er denne ændring i strategien, der også er baggrunden for direktørskiftet.

- Forrige år begyndte Mayland at outsource produktionen af kalendere til Fjernøsten. Vi beholdte dog lidt egenproduktion i Sakskøbing. Det stopper vi også med og vil derfor ikke længere have egenproduktion i Danmark, siger Henrik Sørensen.Udover at markedet for papirkalendere er under pres fra elektroniske kalendere og postsystemer, oplever de dyre papirkalendere også øget konkurrence fra "private label" kalendere og lavprisprodukter. Det betyder ligeledes, at prisniveauet på papirkalendermarkedet også er i spil.