Apples svar på MobilePay fejler i USA

Amerikanerne tager ikke rigtigt Apples betalingsservice til sig.

REUTERS/Maxim Zmeyev/File Photo Fold sammen
Læs mere
Foto: © MAXIM ZMEYEV / Reuters

Da Apple for to år siden lancerede sin kontaktløse MobilePay-lignende løsning, Apple Pay, håbede de på, at amerikanerne ville smide sine fysiske punge væk til fordel for appen. Men sådan kan man ikke sige, det er gået.

Ifølge Wall Street Journal er det nemlig kun 13 procent af de amerikanske forbrugere, der har taget løsningen til sig. Og det er »skuffende selv i forhold til konservative forventninger,« siger Gene Munster, der er partner i venture-kapitalist-firmaet, Loup Ventures, der især investerer og researcher i ny teknologi.

Men det betyder måske ikke så meget, hvornår brugerne tager teknologien til sig. Det fortæller Eddy Cue. Han er senior vicepræsident for Apple med ansvar for blandt andet software. Han er sikker på, at Apples app på sigt vil erstatte fysiske penge og kreditkort i USA.

»Betyder det noget, om vi når målet om to, tre eller fire år? I sidste ende: Nej,« siger han til Wall Street Journal.

Appen fungerer næsten som MobilePay. Som bruger skal man scanne et billede af sit betalingskort ind på telefonen eller sit smartwatch. Når man har gjort det, kræver ens Iphone sikkerhedsgodkendelse via fingeraftryk. Og så er det ellers i gang.

Men amerikanerne er ikke trygge ved situationen. 40 procent svarer i en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Creative Strategies, at de er utrygge ved eventuelle sikkerhedsrisici involveret med teknolgien. Og samtidig er der hele 60 procent, der ikke engang har hørt om betalingsservicen.

Store virksomheder som Wal-Mart, Stores Inc. og Kroger Co. har endnu ikke etableret Apple Pay i sine butikker. Vicepræsident i Apple Pay fortæller, at der er nedsat et hold, der arbejder på at instruere de kassemedarbejdere, der ikke har hørt om appen eller om den nye service. Desuden fortæller hun, at omkring 100 kæder har etableret appen heriblandt Starbucks.