Brøndby-sponsor på gyngende grund

125 millioner kroner skal Brøndby have af sin nye sponsor for igen at blive en magtfaktor i dansk fodbold.

Fodboldklubben Brøndbys nye storsponsor Jesper Nielsen skaber tvivl om, hvordan hans kontrakt med smykkevirksomheden Pandora er udformet.

Aftalen mellem parterne er vigtig, fordi den sikrer, at Jesper Nielsen kan betale Brøndby de 125 millioner kroner, som sponsoratet koster over fem år. Det skriver Børsen.

Tidligere har Jesper Nielsen sagt, at hvis kontrakten - der i 2007 har sikret ham rekordindtjening - kun kan opløses, hvis Pandora betalte ham et års omsætning. Men det er ikke den udlægning, som en centralplaceret kilde, der kender aftalen, kan nikke genkendende til. Kilden siger således til dagbladet Børsen, at Jesper Nielsen, der via sin virksomhed Kasi er distributør for Pandora i de tysktalende lande, højst får et års indtjening og absolut ikke værdien af et års salg.

»Han kan ikke få et års omsætning. Meget kommer selvfølgelig an på, hvor stærk kontrakten er, men et års omsætning får han slet ikke,« siger kilden.

I regnskabet for 2006/07 lå omsætningen på 190 millioner kroner, mens det er et helt andet beløb, hvis det drejer sig om indtjeningen, der i regnskabsperioden var knap 24 millioner kroner.

Jesper Nielsen har sagt til flere medier, at det var omsætningen, som han skulle have for at opløse kontrakten. Men i dag kan han ikke længere huske, hvor stor en erstatning han skal have, hvis kontrakten bliver brudt.

»Jeg kan ikke huske præcis, hvad der står i kontrakten,« siger han til Børsen.

Kilde: Børsen