Katrin Mow & Kristian Jakobsen

»Det er vigtigt for os at arbejde med noget, vi selv kan lide«Hun tager sig af design, produktudvikling og produktion. Han af salg, marketing og administration. Sammen har de skabt MOW Living.

Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere

Waterloo, Piccadilly og Holborn er nogle af navnene på MOW Livings boligtekstiler. De er hentet fra de engelske undergrundsstationer, fordi Katrine Mow og Kristian Jakobsen første inspirationstur gik til London, hvor de flittigt brugte storbyens undergrundsbane - også selvom de havde barnevogn med.

»Det er nu mest internt vi bruger navnene,« fortæller Katrine, »men for os betyder det, at hver ting har sin historie, og vi kan huske, hvorfor den stribede serie blev døbt Waterloo og den mønstrede Holborn osv.«

Det er over tre år siden, de var i London, og konceptet til MOW Living-kollektionen blev skabt.

»Vi syntes, der manglede et alternativ til hele den småblomstrede, romantiske serie af boligtekstiler«, fortæller Katrine. »Derfor valgte vi en stil, som også ville appellere til mændene, der jo mere og mere er med til at bestemme indretningen i hjemmet.«

Kollektionen består af puder, te- og kaffehætter, grillhandsker og forklæder i grafiske mønstre. Siden er de samme produkter kommet i sort demin, Black Horse, mens en stribet kollektion hedder deLux. Netop de to sidste kollektioner henvender sig specielt til manden.

Ind i mellem er der også blevet tid til en lille børnekollektion, som foreløbig består af bl.a. hagesmæk, sengelinned og et legetæppe.

»Vi er meget inspireret af funktionalismen,« forklarer Kristian. »Derfor har det stramme design været vores udgangspunkt. Det er vigtigt for os at arbejde med noget, vi selv kan lide, så håber vi på, at andre også kan lide det. Heldigvis ser det sådan ud. Vi skeler meget til, hvad der sker i tøjmoden, specielt med hensyn til farverne, både fordi det interesserer os, og fordi vi har mange venner i modebranchen.«

Katrine tilføjer: »Oprindelig var det meningen, at vi skal komme med flere kollektioner om året, ligesom tøjbranchen gør det, men tingene rykker ikke lige så hurtigt, når det gælder boliginteriør. Farverne holder længere, og det samme gør stilen. Det ligger måske i tiden. Mennesker vil gerne skabe trygge rammer hjemme for sig selv og børnene, og så skiftes tingene ikke ud hvert halve år. Man har måske heller ikke lyst til at skifte hele pudehjørnet ud påén gang. Derfor matcher vores farver og mønstre hinanden. Det samme er tilfældet med den nye kollektion, der kommer i butikkerne i næste måned,« forklarer Katrine.

Hun tager sig af design, produktudvikling og produktion, mens Kristian står for salg, marketing og administration. Katrine er uddannet dekoratør og har i flere år arbejdet som designer og produktudvikler for Skjalm P.

Kristian er grafiker og arbejdede det første år stadig på et reklamebureau, mens han hjalp Katrine om aftenen og i weekender. Men siden efteråret 2005 har han også arbejdet på fuld tid i firmaet.

Selve produktionen foregår i Indien og varetages derude af en af Kristians skolekammerater, som er født i Indien, men gik i skole i Danmark. Nu er han flyttet tilbage til hjemlandet og har her arbejdet med modetøj i flere år. Det giver dem en stor tryghed at vide, at produkterne er i gode hænder hos ham.

I efteråret, mens Katrine var på barselsorlov, havde de ansat en branchekyndig pige. »Hun har sparket rigtig mange døre ind, så nu kan vi klare os selv det næste år tid,« siger Kristian.

»Vi har selvfølgelig talt om, hvor meget vi skulle satse på udlandet, fordi vores produkter er meget internationale, men efter vi har talt med vores business-coacher, er vi enige om foreløbig at blive på hjemmemarkedet. Vi er ikke kapitalstærke nok, og når vi kun er to, skal der ikke flere bolde i luften. Vi har allerede agenter i Holland, Belgien og Sverige, så det rækker.« Hele ideen med at starte eget firma var nemlig, at Katrine og Kristian ville have mere tid til hinanden og børnene, og med en søn på tre år og en lille ny på tre måneder er der nok at se til. Derfor nyder Katrine og Kristian at arbejde sammen. Her får de masser af voksentid, for der bliver også plads til at tale om andet end farver og mønstre.@Tekst m. indryk:

Se mere på www.mowliving.com

@Bolig Faktarubrik 10 med streg:Tre? til designerne

Hvad er det sidste I har købt til boligen?

Vi har lige været i Ikea og købe opbevaringskasser. Vi er blevet fire, men er glade for at bo på Frederiksberg og vil ikke flytte, selv om pladsen er blevet lidt trang.

Hvem er jeres yndlingsdesigner?

Vi vil hellere pege på bestemte stilarter, f.eks. funktionalismen og Bauhaus, som vores ting lægger sig op ad. Især kan vi som de fleste godt lide Arne Jacobsen, men ikke kun Ægget og Svanen. Mest hans arkitektur.

Hvordan tror i den kommende boligtrend bliver?

Bofælleskaber på en ny måde. Vi tror - og håber - at der bliver lagt mere vægt på fællesskabet i nybyggeriet, så der bliver bedre mulighed for at skabe et social netværk.