Lotus og Volvo nu under samme kinesiske ejerskab

Kinesiske Geely overtager det britiske sportsvognsmærke fra malaysiske Proton. Geely ejer i forvejen Volvo

Foto: PR. Det britiske sportsvognsmærke Lotus er nu ejet af det kinesiske Geely Holding. Den tidligere ejer var malaysisk, og et malaysisk firma beholder 49 procent af aktierne
Læs mere
Fold sammen

Colin Chapman er kendt som manden, som var besat af vægt. Han var i 1952 en af hovedmændene bag grundlæggelsen af det britiske sportsvognsmærke Lotus, og fra starten lød mantraet “gør det simpelt og tilføj så lethed.” Klassikere som Esprit og Europa er yderst kompakte, men meget kompetente sportsvogne, som med udgangspunkt i filosofien om lethed kan køre om hjørner med langt stærkere sportsvogne fra samtiden. Lotus’ sportsvogne er den dag i dag stadig blandt de letteste anvendelige sportsvogne til brug på gade (og bane).

Foto: PR. Evolution har været devisen hos Lotus i mange år under malyasisk ejerskab. Topmodellen Evora er fra 2008, men er konstant blevet opdateret, bl.a. med denne GT 430. Fold sammen
Læs mere


Det er dog længe siden, firmaet har været på britiske hænder. Den seneste ejer er firma i den malaysiske bilproducent Protons regi, og nu er en aftale faldet på plads om salget af 51 procent af Lotus til det kinesiske selskab Geely Holding. Geely Holding er ikke et hvilken som helst firma. Geely er et førende kinesisk bilmærke, men også ejer af Volvo. Som Volvo har blomstret og været tilladt stor frihed på udviklingsfronten, inklusive en massiv økonomisk backup, så er det forventingen, at Lotus vil få samme frihed - en frihed som langt fra har været total under den tidligere ejer.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!
Foto: PR. Geely ejer i forvejen bl.a. Volvo, som i den grad er blomstret under kinesisk ejerskab - svenskerne har fået stor frihed til gengæld for deling af nye teknologier og platforme med moderfirmaet Fold sammen
Læs mere


At Lotus ikke har sendt en komplet ny model på markedet siden introduktionen af Evora i 2008 fortæller om en dvaletilstand, Colin Chapman næppe ville være komfortabel ved. Den nye bestyrelsesformand i Lotus, Daniel Donghui Li fra Geely, har aggressive planer for sportsvognsmærkets fremtid: “Med den endelige overtagelse ser vi nu frem til at samarbejde med vores nye partnere for at gøre Lotus til et mærke, som er konkurrencedygtigt på den globale scene og til en velrenommeret leder på markedet for sportsvogne. Vi er ekstremt overbeviste om, at Lotus vil overgå forventningerne i industrien og blandt kunder i den nærmeste fremtid.”

Foto: PR. Geely bruger teknik udviklet af Volvo, og i samarbejde med Volvo, til at udvikle et nyt bilmærke kaldet Lynk and Co. med fokus på abonnement og ikke ejerskab Fold sammen
Læs mere


En del af Geelys plan med at overtage Lotus, som det har været med Volvo, er at gøre brug af de teknologier og den teknik, som udvikles i det britiske sportsvognsmærkes regi. Før ejerskiftet var en produktudvidelse med en åben udgave af Evora på tale, mens en crossover tidligere har været i støbeskeen for til sidst at blive skrinlagt - med Geelys overtagelse er alle muligheder åbne.