Automatisk nødbremsesystem i alle Picantoer

Koreanske Kia introducerer automatisk nødbremse i deres mikrobil Picanto. Systemet virker ved helt op til 180 km/t, hvilket er mere end nogen Picanto kan køre. Selv ned ad bakke.

Kia Picanto får nødbremse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Picasa

Det aktive sikkerhedsudstyr i markedets mindste biler bliver kun langsomt opgraderet. Mikrobiler er de sidste biler i rækken til at få de nye systemer, og siden trillingerne Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo for fem år siden blev introduceret med automatisk nødbremsesystem, som er aktivt op til cirka 30 km/t i alle versioner uden merpris, har de største nyheder været advarsel for utilsigtet skift af vognbane i Hyundai i10, et mere irriterende end nyttigt system, og automatisk nødbremsesystem i Toyota Aygo, som er aktivt også ved højere hastigheder. I Aygo koster systemet desværre 4.995 kr. i en pakkeløsning, og i en klasse hvor kunderne for en stor dels vedkommende køber bilen uden ekstraudstyr, er det kritisabelt.

Nu bliver sikrere t opholde sig bag rattet i en Kia Picanto, da alle modellerne får automatisk nødbremse. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Kia lancerer i maj sin nye Picanto i Danmark, og mens den på ingen måde introducerer nyt sikkerhedsudstyr – vi havde gerne set LED-forlygter, adaptiv fartpilot eller blind vinkel-assistent i den koreanske mikrobil – så rykker den standarden for standardmonteret aktivt sikkerhedsudstyr i mikro-klassen: den har nemlig automatisk nødbremsesystem, som er aktivt helt op til 180 km/t, som standard.

I en bil som Volkswagen Up holder systemet ganske enkelt op med at virke, når bilen kommer over cirka 30 km/t – så det er udelukkende en pålidelig kilde til øget sikkerhed i bytrafik. I den nye Picanto vil systemet være aktivt også når man kører på landevej og motorvej ved høje hastigheder, hvor risikoen for alvorlige ulykker er en helt anden. Picanto kan ifølge Kia bremse helt ned fra 80 km/t.