Ugens bil-entusiast: Var til foredrag med B.S. Christiansen og styrtede ud og købte en Porsche

Det begyndte dagen efter et foredrag med B.S. Christiansen. Siden har Jan Gerdes kun kørt Porsche, også selvom han efter eget udsagn egentligt ikke har råd. Men han insisterer på at have en 911er i sit liv.

jan
Jan Gerdes har haft seks forskellige Porscher siden 2004, hvor han efter et foredrag med B.S. Christiansen gik ud og købte den første af dem dagen efter. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Nogle gange skal man passe på, hvad man siger. For det kan starte en dominoeffekt, som påvirker andre menneskers liv for altid. Mennesker man slet ikke kender. Som dengang i 2004, da Jan Gerdes var i Silkeborg for at se og høre den tidligere jægersoldat B.S. Christiansen holde foredrag. Dagen efter kørte han ned til bilforhandleren Sand Jensen og købte en brugt Porsche 911 til 1,2 millioner kroner.

Jan Gerdes har haft seks forskellige Porscher siden 2004, hvor han efter et foredrag med B.S. Christiansen gik ud og købte den første af dem dagen efter. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

»B.S. Christiansen havde dybest set sagt, at man skulle gøre, hvad man havde lyst til. Jeg havde en god ven, der kørte Porsche, og som i årevis havde prædiket om 911erens kvaliteter. Så nu skulle det være. Dengang havde jeg konto i Arbejdernes Landsbank, og jeg er ved at tro, at det er en af de eneste Porscher, de nogensinde har finansieret,« siger Jan Gerdes.

Lige siden har han kørt Porsche, og han har brugt dem hver dag til at køre fra huset til tandlægeklinikken i Farum. Læg dertil lange bilferier i Europa og talrige kørekurser i Tyskland, og Jan Gerdes anslår selv, at han siden 2004 har kørt over 50.000 km om året i sine forskellige Porscher. For siden har han slet ikke kunnet se andre veje end til det sydtyske sportsvognsmærke, og han har haft seks styk siden 2005: Carrera 4 (996) fra 2002, Turbo (996) fra 2002, Boxster fra 2002, Targa (996) fra 2002, Turbo (997) fra 2007 og slutteligt en Carrera S (997) fra 2005. Den sidstnævnte kører han nu på fjerde år. Om B.S. Christiansen er klar over, hvilken effekt hans foredrag den dag tilbage i Silkeborg har haft, er tvivlsomt. Men Jan Gerdes kone har ikke været begejstret for den tidligere jægersoldat siden.

Han kører i sin Porsche 911 hver dag fra Gilleleje til Farum, og den kommer også ned i Alperne et par gange om året. Både til den årlige skiferie og til en sommertur gennem nogle af de bedste alpepas. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Fra Fiat 500 til Porsche 911

Men det er ikke, fordi Jan Gerdes ikke har interesseret sig for biler før 2005. Hans bilentusiasme startede helt tilbage i drengeårene.

»Jeg voksede op i slutningen af 1950erne, hvor min mor kørte Fiat 500. Den skiftede hun ud med en Morris Mascot, og den kørte jeg rundt i, da jeg blev student i 1964. Det endte også med at blive min første bil, da jeg var færdig som tandlæge« siger han.

I midten af 1970erne lancerede Volkswagen deres Golf GTI, og det blev hurtigt Jan Gerdes drømmebil.

»Men det var først i 1986, jeg fik en Golf GTI. Det var en MK II og en af de første med servostyring. Siden var jeg solgt, og jeg havde adskillige Golf GTIer. Jeg sluttede af med en Golf R32, og det var den, jeg ofrede for at få en Porsche 911 tilbage i 2004,« fortæller han.

Entusiasmen fodret på banen

Èn ting er dog at eje en Porsche 911. Noget andet er at være entusiastisk omkring sit ejerskab. Der er forskel på at være hip-hop-stjerne og fylde garagen med dyre biler, bare fordi man kan - og så virkelig at prioritere hårdt for at få råd til sin passion. Jan Gerdes har aldrig udgivet noget platinsælgende album, så for ham har Porscheejerskabet altid været et spørgsmål om prioritering. Både det med at eje selve bilen, men i lige så høj grad det at dyrke den. Efter et arrangement med Porsche Danmark på FDM Sjællandsringen gik det op for ham, hvilke muligheder der i virkeligheden var for kørekurser i Porscheregi.

For at få det optimale ud af sin bil, har Jan Gerdes taget en lang række af Porsches kørekurser på tyskernes egen testbane i Leipzig, hvor det her er en Panamera, der æder en skarp højrekurve. Det har gjort ejerglæden markant større. Fold sammen
Læs mere
Foto: TOBIAS SCHWARZ.

»I Leipzig (i forbindelse med fabrikken) har de Porsche Sportfahrschule, hvor man kan tage køretekniske kurser med Porsches egne instruktører. Jeg startede i nederste række og endte med at køre alle kurserne derop ad. Jeg har nok været på mindst ti kurser. De der Porsche-instruktører er meget dedikerede. Mange af dem arbejder på fabrikken i løbet af ugen, og er så instruktører i weekenden. Man kører i sin egen bil på Porsches testbane, og der lærer man virkelig, hvad ens bil kan,« siger Jan Gerdes.

Samtalen bevæger sig til den legendariske Nürburgring Nordschleife. Eller det grønne helvedet i nord, som den udfordrende racerbane på 20,8 km i Eiffelbjergene hedder.

Den største oplevelse Jan Gerdes har haft med sin Porsche, var et weekendkørekursus på den legendariske 20,8 km lange Nürburgring. Banen kaldes også det grønne helvede, fordi den er en af de sværeste baner i verden. Porsche tester selv deres nyeste biler på banen, og her er det en 911 GT3 RS, der piskes gennem banen med en fabrikskører bag rattet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PORSCHE PR.

»Et af kurserne var på Nürburgring, og jeg nåede at køre 750 km på ringen den weekend. Porsche havde lejet den hele weekenden, og vi var 100 biler – delt op i hold på 10. Vi boede på Hotel Dorinth med udsigt til banen, så hele weekenden handlede bare om ringen. Om lørdagen var det regnvejr, men langsomt lærte jeg banen bedre og bedre at kende. Det var dengang jeg havde en Porsche Boxster, og den er køredynamisk fremragende. Om søndagen klarede det op, og jeg kørte bag en tidligere Europamester i Formel 3, som kørte en Porsche Cayman. Jeg kunne næsten være med og fik både thumps up og anderkendende nik fra ham bagefter. Der kunne jeg virkelig mærke, hvor meget jeg havde lært på de mange kørekurser i Leipzig. Det var det hele værd, selvom sådan en weekend på Nürburgring koster omkring 16.000 kr. uden transport,« fortæller han.

På tur med Blærerøven

De mange kørekurser ledte til en række trackdays med blandt andre Porsche Danmark. Både på Sturup, Anderstorp og Knutstorp i Sverige.

»Jeg har stort set ikke haft et uheld. Jo – der var engang på et af kørekurserne i Tyskland, hvor bilen skøjtede rundt og snittede barrieren. Det kostede en reparation af bagspoileren og min bagkofanger. Men ellers har det kun været dækslid,« siger han.

Som faktaboksen og året for studentereksamen afslører, så er Jan Gerdes ingen årsunge længere, så trackdays og kørekurserne er efterhånden lagt på hylden. Men han kører stadigvæk meget.

Selvom Porsche 911 er en sportsvogn, så oplever Jan Gerdes den som en forrygende langtursvogn. Da han sidst var af sted, kørte han i 14 timer i streg hjem fra Frankrig - kun afbrudt af kaffe- og benzinoptankningspauser. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

»Jeg er lige kommet hjem fra ferie i Alperne. Den sidste etape fra Alsace og hjem kørte jeg i ét stræk. Det er over 1.100 km. Der var meget trafik, så det tog mig næsten 14 timer. Men jeg stoppede kun for at tanke og købe kaffe, og der var bilen fremragende og ikke spor anstrengende,« siger Jan Gerdes. Nu var trafikken for tæt på denne tur, til at han rigtig kunne udnytte bilens Autobahn-potentiale. Men han er ikke bange for at give los.

»På den tyske motorvej lader jeg den strække ud. Der kører jeg fandme stærkt. Jeg ville ikke bryde mig om at være passager med mig bag rattet,« siger han med et grin og fortsætter så: »Den har et stort kraftoverskud, som er virkelig rart. Men på almindelig vej kører jeg ikke børstet. Jeg kører mere morfar. Jeg gider ikke miste kørekort, og til hverdag er det slet ikke det, det handler om.«

Han bruger Porschen hver dag. Og på de årlige ferieture sydpå. Som den netop overståede skiferie i Alperne. Sidste år var han med sit leasingselskab Global Cars en tur ved Como-søen, hvor Mads Christensen var guide til nogle af de bedste alpepas både i Schweiz og Italien.

»Allerede på førstedagen stod min bil desværre af. Der var kommet en revne omkring indsugningen, så den sugede falsk luft ind. Så den røg på værksted. Men så fik jeg lov at køre med Mads Christensen over Stelviopasset. Det var fandme sjovt. Vi skal af sted igen til maj, og så skal bilen presses i Alperne.«

Man er ikke i tvivl om, at Jan Gerdes både elsker at køre bil og elsker at gøre det i sin Porsche. Ja – det er en dyrere fornøjelse, end dengang han kørte Golf GTI. Men det er også en større fornøjelse. Selvom han var glad for Boxsteren, og den i virkeligheden kørte skarpere, så skal han have en 911er på grund af bagsædet.

Jan Gerdes har både haft firehjulstrukne og baghjulstrukne Porsche 911-modeller, og selvom de firehjulstrukne har imponeret, foretrækker han de baghjulstruknes køreegenskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

»Jeg har 13 børnebørn, og nogle gange skal de også med ud at køre. Og så kan der også være fire voksne i bilen. Jeg har præsteret at køre fra Gilleleje til Bakken sammen med et vennepar, hvor konerne sad på bagsædet,« siger Jan Gerdes.

Alle, der har siddet på bagsædet i en Porsche 911, ved, at er man meget over 160 cm, så er man presset. Så udover de helt lavpraktiske udgifter, der har været ved Jan Gerdes lange kærlighedsaffære med Porsche 911, så er den tur fra Gilleleje til Bakken alene grund nok til, at man forstår, hvorfor Jan Gerdes hustru ikke er den store fan af B.S. Christiansen.