Lange ventetider på erstatninger

Forsikringssselskaberne og TDC er hårdt presset af kundernes vandskader. Har man mindre skader, må man vente.

Hvis ikke det er en vandskade efter sommerens regnskyl, kan der gå rigtig lang tid, før dit forsikringsselskab eller telefonselskab overhovedet kigger på din skadeanmeldelse. Det skriver Fyens Stiftstidende.

- Med 25-30 procent flere vandskader end vi plejer at have i juni-juli, er vi begyndt at prioritere efter væsentlighed. Og her højprioriterer vi vejrligskader frem for mindre materielle skader og tyverier, fortæller Pia Rosager Sommer, presseansvarlig, Alm. Brand.

Hun understreger, at stigningen på op mod 30 procent flere anmeldelser alene er på privatområdet, og at "vejrligskader" omfatter stormskader, vandskader og kortslutningsskader.

Det betyder, at Alm. Brand totalt havde 4500 anmeldelser som følge af vejret alene i juni og juli. Heraf var 463 på Fyn.

Hos Forsikring og Pension, F&P, som er brancheorganisation for forsikringsselskaberne, fortæller konsulent Christian Skødt, at det ikke kun er Alm. Brand, der for tiden er hårdt belastet.

- Alle danske forsikringsselskaber er hårdt presset med rekordmange henvendelser fra folk med vand- og fugtskader, siger han.

Det betyder ifølge ham, at folk med mindre økonomiske skader ganske enkelt bliver nødt til at væbne sig med en god portion tålmodighed i op til flere uger, før hjælp er på vej.

- I flere tilfælde springer forsikringsselskaberne for tiden taksatorerne over og klarer sagerne rent administrativt, fortæller Skødt.

- Fordelen er, at sagerne hurtigere bliver behandlet. Ulempen er eksempelvis, at folk kan undervurdere, hvor omfangsrige sod- og brandskader fra stearinlys har været på bord og vægge, fordi borgeren ikke ved, hvad der skal kigges efter.

For at imødekomme de mange henvendelser har både Alm. Brand og TDC følt sig nødsaget til at indkalde ekstra personale til aften- og weekendarbejde. Dels fordi vand- og fugtskaderne er hyppigere, og dels fordi mange af dem er meget voldsomme.

- Sommeren har været rigtig grel for os, hvor det især er gået hårdt ud over vores telefon- og internetkabler på Sjælland, siger Andreas Kaare Krog, kommunikationsrådgiver hos TDC's pressesekretariat.

I øjeblikket er 11.367 abonnenter berørt af kabelfejl, heraf 1545 i det distrikt TDC kalder Syd,- og Sønderjylland samt Fyn.

- Det betyder, at man skal regne med ventetider på mellem to og fire uger, før man igen kan komme online med sin fastnettelefon og/eller internetforbindelse.

- Afhængig af om du bor på Fyn eller på Sjælland, lyder status fra TDC.

Kilde: Fyens Stiftstidende