»Ulven er her allerede«

SAS’ flyvende personale kan se frem til massiv lønnedgang og endnu en omfattende fyringsrunde. En historisk arv fra monopol-tiden, der langt om længe skal fjernes, lyder forklaringen fra ledelsen.

Koncernchef Mats Jansson. Her ses han ved en tidligere lejlighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
STOCKHOLM: Der er mere turbulens i horisonten for SAS. Ved et yderst velbesøgt pressemøde i hovedkvarteret i Stockholm, præsenterede koncernchef Mats Jansson endnu en spareplan.

Da han senere snakkede med Berlingske Business, virkede han dog nærmest lettet over udsigten til endelig at få fjernet det, han beskriver som den sidste hurdle på vejen mod et konkurrencedygtigt SAS.

I februar annoncerede SAS omfattende besparelser for 4 mia. svenske kroner. Nu skal I så spare to mia. mere. Er der udsigt til yderligere spareplaner?

»Jeg tror ikke, der bliver brug for de her store spektakulære programmer. Men man kan aldrig vide det. Markedet ændrer sig hele tiden. Men på en måde tror jeg, at det får en betydning for vores kunder og ansatte og aktionærer at slippe for de her store programmer. Så det har både en materiel og en psykologisk betydning.«

Men når spareplanen er kørt igennem, er bunden så nået?

»Som det ser ud nu, så får vi etableret et omkostningsniveau, som er neutralt i forhold til vores konkurrenter. Det er derfor, vi mente, at vi blev nødt til at gøre op med vores historiske omkostningsulempe.«

Hvad er det for en historisk baggrund?

»Omkostningsniveauet fra den gamle monopoltid, de kollektive aftaler, er alt for højt. Der er for høje lønninger, for høje pensioner og for høje forsikringer og diæter, og det må vi en gang for alle gøre noget ved.«

Det kan vel ikke komme som en overraskelse?

»Nej, men da jeg begyndte som koncernchef for tre år siden, var det jo sådan, at man strejkede. Da jeg ville outsource groundhandling, så strejkede man jo, så det blev ikke til noget. Men nu er vi kommet af med strejkekulturen.«

Det kommer vel til at blive en svær pille at sluge for personalet?

»Når jeg taler med piloter og kabinepersonale, så forstår de godt situationen. De forstår, at det er et spørgsmål om at ændre sig i forhold til den nye verden eller risikere at stå uden job. Det er ikke noget med pas på ulven kommer. Ulven er her allerede.« Hvad er et realistisk bud på, hvornår de nye besparelser er gennemført?»Man skal ikke forhaste det, for det er en kompleks situation. Jeg vil ikke sætte en deadline på, men så hurtigt som muligt. Det handler om måneder, snarere end halvår. I løbet af efteråret, vil jeg sige. Og efteråret er ikke langt«