DFDS tror ikke britisk farvel til EU får stor betydning

DFDS' topchef, Niels Smedegaard, tror ikke, at DFDS vil blive ramt af Storbritanniens beslutning om at forlade EU-samarbejdet. Det siger han til Ritzau Finans, efter at det fredag står klart, at briterne skal ud.

Foto: Pressefoto

»Vi tror ikke, det får markant betydning på den korte bane, og med det mener jeg året ud,« siger han, men understreger, at effekter lidt er gætværk.

Det er blandt andet baseret på, at rederiet ikke har kunnet se ændringer i adfærdsmønstrene hos rederiets kunder i de fire måneder, der er gået, siden brexit-afstemningen blev en realitet tilbage i februar.

»Vi tror, at varestrømmene kommer til at blive afviklet nogenlunde som ventet, og rejser kommer også til at foregå som ventet i det store hele,« vurderer topchefen.

Han erkender da, at det bliver dyrere for englænderne at rejse til Europa, men omvendt bliver det billigere for europæere at rejse til Storbritannien. Nettoeffekten er begrænset.

»Verden kommer til at køre videre« vurderer han.

MERE BEKYMRET PÅ MELLEMLANGT SIGT

Hvis man kigger lidt længere frem, er udsigter dog en anelse mere uklare.

»2-3-4 år med med genforhandlinger mellem UK og EU kan godt få nogen til at holde igen med investeringer i UK og dermed i en eller anden grad påvirke transportbehovet,« siger han.

Sker det, vil det dog slet ikke være så dramatisk, som de ændringer DFDS tidligere oplevede i Baltikum, der blev helt lukket ned af handelshindringer.

»Går økonomien i UK i stå, vil vi da blive ramt, men ellers vil vi kun rammes, hvis det går udover europæisk økonomi,« siger han, men medgiver gerne, at 2-3 pct. lavere mængder på rederiets skibe påvirker, men at det ikke vil få en alvorlig effekt.

BREXIT IKKE GODT FOR NOGEN

Isoleret set vurderer topchefen ikke, at brexit er godt for nogen, men skønner videre, det er mere de finansielle markeder og det politiske system, der rammes.

»Verden går videre, og folk spiser stadig bacon,« som han udtrykker det.

DFDS-topchefen havde dog gerne været "det her" foruden, men ser for øjeblikket ikke alvorlige effekt på kort og mellemlangt sigt.

RINGE EFFEKT AF GBP-SVÆKKELSE

Ser man på indtjeningen, vil det primært være en svækkelse af pund, som kan ramme rederiet.

»På vores kanalruter har vi en del indtjening i pund, men over halvdelen af indtægterne afregnes faktisk i euro, og en stor del af vore udgifter er i pund,« forklarer han.

Han erkender, at nettoindtjeningen i kroner bliver mindre med et svækket pund.

»En nedgang på 10 pct. i pund vil på årsbasis påvirke os med mindre end 50 mio. kr. på EBITDA-niveau,« oplyser han.

DFDS' EBITDA var sidste år på 2,3 mia. kr.

Den britiske pund er fra torsdag til fredag svækket med knap 5 pct., og et pund koster 9,28 kr. Den gennemsnitlige pundkurs i kroner for den forløbne del af året er på lige under 9,59 kr.

Læs mere