Frank Jensen har kæmpe økonomisk forspring

Frank Jensen står i spidsen for den dyreste kommunale valgkampagne i hele landet. Overborgmesterkandidaten har et valgbudget på cirka halvanden million kroner.

Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Socialdemokraternes Frank Jensen har suverænt det største valgbudget i ryggen i kampen om at blive Københavns næste overborgmester.

Det viser en gennemgang af de københavnske spidskandidaters personlige valgkampsbudgetter, baseret på partiernes og kandidaternes egne beregninger.

Med hjælp fra LO, private bidragydere og S i København forventer Frank Jensens kampagnekontor at bruge i omegnen af halvanden million kroner på valgkampen i hovedstaden. Det er mere end dobbelt så meget som flere af de øvrige københavnske spidskandidater.

Venstres Pia Allerslev budgetterer efter eget udsagn med mellem 500.000 og 700.000 kroner, mens SF's spidskandidat, Bo Asmus Kjeldgaard, fører en personlig valgkamp til en pris af cirka 650.000 kroner.

Valgforsker og professor i statskundskab på Københavns Universitet Kasper Møller Hansen vurderer, at særligt Socialdemokraterne har oprustet økonomisk i forhold til kommunalvalget i 2005.

- Der er helt klart flere penge på spil, siger han.

Frank Jensens velpolstrede valgkampagne gør ham til den klart mest synlige politiker i de københavnske gader.

Hovedparten af de halvanden million kroner går ifølge kampagnekontoret til annoncering i aviser og store udendørs reklamestandere med Jensens gennemgående slogan "respekt for København".

- Det er et forsøg på at få et budskab frem til vælgerne om, hvem kandidaten er, og hvad kandidaten vil, så vælgerne kan tage stilling. Vi synes ikke, det er et farligt stort budget. Moderne kampagner er blevet en meget omkostningstung affære, siger Frank Jensens kampagnechef, Simon Kjær Hansen.

/ritzau/