Ny bog fra Nørretranders er »anmassende positiv«

»Bogen er nærmest skrevet som ét langt foredrag, hvor forfatteren hele tiden søger at begejstre«. Tor Nørretranders har skrevet en anmassende positiv bog om biologien bag sammenhængskraften. Læs anmeldelsen her.

Tor Nørretranders nye bog er skrevet nærmest som ét langt foredrag. Arkivfoto: Christian Als Fold sammen

Det er en velmenende bog, forfatteren og foredragsholderen Tor Nørretranders har udgivet på sit eget forlag.

»Vær nær. Sammenhæng i sammenfundet« handler om det gode i livet, om det, der får vores samfund til at hænge sammen. Vi skal ikke fokusere så meget på kriser, hedder det, men derimod på at forny vores samfund. Og det kan vi gøre ved at studere biologien bag fænomener som medfølelse, empati og fairness.

Nørretranders gennemgår en række videnskabelige studier inden for neurobiologi, psykologi og økonomi med det formål at vise, at vi hænger mere sammen, end vi ellers tror. At vi i de nordiske lande har en stærk sammenhængskraft, er ellers en velfunderet indsigt i megen forskning i social kapital og i de utallige lykke- og tillidsundersøgelser, der er blevet diskuteret vidt og bredt de seneste tyve år.

Men for Nørretranders er de undersøgelser, han omtaler, af en helt enormt »bemærkelsesværdig«, »original« og »revolutionerende« karakter. I den slags udbrud og i de hyppigt anvendte korte, spidsformulerede sætninger, genkender man nogle typiske foredragsmanerer. Bogen er nærmest skrevet som ét langt foredrag, hvor forfatteren hele tiden søger at begejstre sit publikum. Nørretranders er nok en dygtig foredragsholder. Men på tryk virker formen irriterende.

Visdomsord

Budskabet i bogen er, at vi skal dyrke alle de positive følelser, vi allerede rummer fra naturens hånd for derved at skabe et bedre liv for os selv og for andre. En slagordsagtig formulering i bogen lyder: »Alle har det bedre, når du har det godt. Du har det bedre, når alle har det godt.«

Det er jo rene visdomsord. At vi har med en vismand at gøre, underbygges også af de sproglige nydannelser, man finder i bogen. Ja, man ser det allerede i titlen og undertitlen: »Vær nær – sammenhæng i sammenfundet«. Altså ikke samfundet, men sammenfundet. Så original er denne sproglige nydannelse, at den ledsagende pressemeddelelse slet ikke har gengivet den korrekt.

Midlet til at skabe et bedre liv er bl.a. meditationsøvelser – bogen rummer en række praktiske forslag – samt »positiv politik«. Det vil for nogen unægtelig klinge en anelse uhyggeligt, men tanken er god. Nørretranders vil gerne revitalisere civilsamfundet – naboskaber, venskaber, klubber og den slags – og det er et fint korrektiv til den dyrkelse af velfærdsstaten, der er så populær i dag.

Man savner nogle betragtninger over mere politisk ømtålelige emner som indvandring og mødet med mennesker fra helt fremmede kulturer. Nørretranders funderer over sammenhængskraften i biologien, men har kulturen da ikke noget væsentligt at sige? Ifølge den berømte amerikanske forsker Robert Putnam, der for nylig besøgte Danmark, medfører kulturel mangfoldighed en svækkelse af tillid mellem mennesker.

Hvordan passer det med Nørretranders’ glade budskab? Hvor langt kan samhørigheden udstrækkes? Fra det lokale samfund til nationen og endda til et verdensfællesskab?

Det er – realistiske – svar på den slags, man mangler i bogens sympatiske appel til det, der skaber sammenhæng i sammenfundet.

Forfatter: Tor Nørretranders.