Raseri og tolerance

Vigtige emner behandles med talent i tre nye danske kortilm.

Novellefilmen »Rivalen« slår en dramatisk og dyster tone an. Fold sammen

Far har været død i tre år, og nu har mor fundet sig en ny kæreste, men det vil 14-årige Lucas absolut ikke finde sig i. Fyren skal væk, koste hvad det vil.
Denne potentielt dramatiske situation er udgangspunktet for Jonas Grums danske novellefilm »Rivalen«, hvis titel på én gang er præcis og tvetydig. For mors nye ven er faktisk en flink fyr og ser garanteret ikke sig selv som en rival til Lucas, men det er ganske ligegyldigt i den vrede teenagers optik. Og da Lucas køber sig en meget stor kniv, begynder man virkelig at frygte det værste.

»Rivalen« er et glimrende eksempel på, at mens dansk spillefilm harker og hoster og skranter for tiden, strutter novellefilmene af vitaminer og sundhed. Den korte form lægger ikke op til kommercielle kalkulationer, men fungerer som en nyttig læreplads for ihærdige unge filmfolk med få penge og masser på hjerte, og Filmværkstedet under Det Danske Filminstitut fungerer i den sammenhæng som kyndig fødselshjælper.

Mere end bare bagateller

Resultaterne præsenteres i den fast tilbagevendende SneakBar, der i denne måned kun består af tre film. Til gengæld er de alle tre mere end bare bagateller – trods en uforløst slutning er den 19 minutter lange »Rivalen« en både nærgående, vedkommende og smertelig film om blindt raseri, mens Peter Hagelunds »Benja« (17 min.) er en ungdomsfilm med stof til eftertanke. Hovedpersonen Benjamin er lun på sin kønne klassekammerat Camilla, men der verserer nogle ret saftige rygter om hende – om finansielt funderet fellatio – og det afgørende spørgsmål bliver da, om Benjamin tør stå ved sine følelser for Camilla, eller om han bukker under for gruppepresset for at tækkes sine kammerater.

»Benja« minder ældre tilskuere om, at det ikke altid er let at være ung, mens Johannes Picos »Ungdomseksperimentet« (28 min.) er en velmenende og temmelig eftertrykkelig, men sympatisk beskrivelse af en ung mands erfaringer, da han får til opgave i en uge at lade som om, han er bøsse. Det handler om tolerance og fortæller vel intet nyt, men rummer et sundt opgør med dumme fordomme.