Kraftig advarsel fra læger til veganere: Husk nu vitaminerne

Hvis du som veganer helt forsager animalske produkter og ikke får B12-vitamin, risikerer du ad åre at gøre endog meget stor skade på dig selv.

Vegansk måltid på vegansk restaurant. Fold sammen
Læs mere

Veganere risikerer at gøre endog meget stor skade på dem selv og deres børn pga. vitaminmangel.

Sådan lyder advarslen fra flere læger og eksperter til de mange tusinde danskere, der af hensyn til bl.a. klima og dyrevelfærd forsager såvel kød som mælkeprodukter.

Der er skønsmæssigt 140.000 voksne vegetarer herhjemme i dag, og cirka en fjerdedel af dem er  veganere, der modsat vegetarer heller ikke rører mælk, ost og andet guf fra husdyr.

Ifølge Jyllands-Posten er problemet, at sundhedseksperterne er bange for, at mange veganere ikke er opmærksomme på at få tilstrækkeligt med B12-vitamin gennem kosttilskud og vitaminpiller, nu de ikke får det gennem selve kosten.

Dyreprodukter – kød og mælkeprodukter – udgør ifølge sundhed.dk den eneste naturlige kostkilde til vitamin B12.

Eksperterne er ikke mindst bekymrede for de mange unge, der i disse år vælger at blive veganere uden helt at være klar over konsekvenserne af ikke at spise animalske produkter overhovedet.

Jyllands-Posten beskriver, hvordan B12-vitaminmangel har det at komme snigende i form af diffuse symptomer som hovedpine, træthed og prikken i fingrene.

I værste fald kan manglen ikke behandles med kosttilskud og kan bl.a. føre til kroniske nerveskader og gangbesvær.

Pas på de unge piger

»Det mest problematiske er, at man kan starte glad og tilfreds med at spise veganerkost og leve vegansk i to til tre år, før symptomerne på B12-mangel dukker op. Kroppen kan trække på sit lager, og har man i længere tid levet lykkeligt på veganerkost, er det derfor ikke sikkert, at man tænker på det som kilden til ens symptomer,« fortæller professor Ebba Nexø, Aarhus Universitet, der forsker i B12, til avisen.

Professor Susanne Gjedsted Bügel, Københavns Universitet, tilføjer i Jyllands-Posten, hvordan »man skal være bekymret for f.eks. unge piger, som vælger plantebaseret kost som slankekur af hensyn til dyrevelfærd eller andet, hvor de udelukker kødet uden at tage stilling til det sundhedsmæssige aspekt«.

»B12-vitamin er ekstremt vigtigt, fordi det er nødvendigt for vores nervesystem. Det er involveret i en frygtelig masse funktioner i kroppen, hvor B12 er essentiel for hele området af nervecellerne. Hvis man ikke får nok, kan man få neurologiske smerter i arme og ben og komplikationer i nervesystemet,« siger hun til avisen.

Omkring to procent af alle danskere behandles via deres læge med B12-tilskud. Men der findes ingen opgørelse over, hvor mange danskere, der pga. veganerkost lider af B12-mangel.

En neurologiprofessor fra Aarhus Universitet, Henning Andersen, beskriver over for avisen, hvor alvorlige konsekvenserne af B12-mangel kan være.

»Vi har haft en patient, der var veganer og rigtig, rigtig dårlig. Han manglede markant B12 og andre vitaminer. Han blev næsten blind og kunne ikke stå på benene. Vi ser meget få af så ekstreme tilfælde. De fleste er mildere tilfælde af mangel på B12,« fortæller han.

Også nyfødte i fare

Børnelæger kan også snakke med om, hvor alvorlig B12-mangel kan være.

»Der har været ammede børn født af vegetarianere og særligt veganere, som har fået neurologiske problemer på den baggrund. Børnene kan få skader, der kan blive kroniske, hvis man ikke opdager det i tide. Manglen skal strække sig over måneder, for at det udvikler sig til nerveskader. Men det er jo også tilfældet for nyfødte, som ikke har fået B12 i fostertilværelsen og dernæst heller ikke har fået det i modermælken,« lyder det  fra børnelæge på Rigshospitalet, Allan Meldgaard Lund.

Jyllands-Posten beskriver dog, hvordan vitaminbehovet sagtens kan dækkes ved at tage vitaminpiller med B12. Det nytter dog ikke f.eks. at tage en håndfuld en gang om ugen, lyder det fra professor Ebba Nexø, Aarhus Universitet. Vitaminpillerne skal tages hver dag, for at tarmene kan optage tilstrækkeligt, understreger hun.