TV-kunder trues med parabol

Først betalte de tusinder af kroner for at slippe af med parabolen på taget og få lynhurtige internet-forbindelser med i købet. Nu skal parabolen op igen, hvis de vil se fjernsyn.

Foto: Bax Lindhardt
Tusinder af danskere med hjem i Nord- og Østsjælland er blevet efterladt med skægget i postkassen, fiber i stikkontakten – og udsigten til igen at få den parabol på taget, som de lige var sluppet af med.

Da DONG Energy solgte sit fibernet til TDC i november, blev aftalen om at levere Viasats TV-kanaler som TV3 og TV3+ nemlig ikke forlænget, og nu skal de kunder, som har lagt tusinder af kroner i at få installeret fibernet, igen have en parabol på taget, hvis de fortsat vil kikke med.

John Nielsen i Birkerød er en af dem. Han gav næsten 8.000 kroner for at få fibernet og trak bagefter ledninger rundt i hele huset til computere og TV. Samlet pris: Næsten 20.000 kroner.

»I markedsføringen dengang gjorde DONG Energy opmærksom på, at man samarbejdede med forskellige underleverandører på TV-området, deriblandt Viasat. Der var ingen forbehold taget for, at det ikke fremover ville være muligt at få Viasats kanaler, og da jeg er golfentusiast, ville vi gerne have Viasats kanaler, især Viasat Golf. Så slap vi for parabolen – den er også grim at have siddende på taget,« siger John Nielsen.

DONG Energy melder i efteråret 2009 til kunderne, at der er uenighed om aftalen med Viasat, men at kunderne er sikret i bindingsperioden. I november køber TDC så DONGs fibernet for 425 mio. kr. og lover »ingen store ændringer her og nu«. Men 7. januar skriver Viasat til kunderne, at kanalerne forsvinder fra skærmen, hvis ikke man inden 1. marts indgår aftale direkte med Viasat – og får parabol.

»Jeg synes, at jeg er blevet lokket til at bruge en masse penge, som jeg ellers ikke ville have brugt. Vi har valgt Rolls Royce-modellen og kunne nok have nøjedes med en løsning til 14.000-15.000 kroner. Vi har fået en bedre internetløsning, men det var TV-spørgsmålet, der satte det hele i gang. Hvis der dengang havde været nævnt noget om usikkerhed om, hvilke kanaler man fremadrettet ville have, så havde vi ikke truffet beslutningen på det tidspunkt. Vi var tilfredse med vores internet, vi ville blot være fremtidssikrede på TV-området,« siger John Nielsen.

Undgå bondefangeri


Administrerende direktør i Viasat, Kim Poder, forstår godt utilfredsheden, som ifølge ham bunder i, at DONG i sommeren 2009 afsøgte mulighederne for at sælge fibernettet fra.

»Vi ønskede sikkerhed for, at hvis vi fik kunderne til at grave fibernet ned og købe Viasat-pakker ad den vej, ville vi være sikre på, at det ikke var bondefangeri. Det havde DONG meget svært ved, de ville gerne have en aftale, som de kunne komme hurtigt ud af. Når jeg hev i bremsen sidste år og ikke ville forlænge aftalen i blot et halvt år, var det for at begrænse antallet af kunder, der ville føle sig bondefanget. Når man foretager en investering i teknik derhjemme, forventer man selvfølgelig, at man kan beholde det i et stykke tid. Når man køber en parabol, regner man jo heller ikke med, at Viasat lukker for satellitten et år efter. Men det er en forretningsmæssig beslutning, som DONG har taget. Det handlede for dem om ikke at tabe flere penge,« siger han.

»Lyder helt skævt«


Den nye ejer, TDC, vil straks undersøge problemet.

»Det lyder helt skævt. Det burde vi kunne være med til at løse – vi har jo aftaler med Viasat i TDC,« er TDCs strategidirektør Eva Bernekes umiddelbare reaktion, da Berlingske Business forelægger hende problematikken, som hun ikke har hørt om før.

»Vi købte nettet, fordi vi gerne vil bruge det. I dag leverer vi ikke til private over fiber, men købet accelererer meget kraftigt planerne om at gøre det, og vi regner med i løbet af 2010, gerne i løbet af 1. halvår, at YouSee (TDCs kabel-TV-selskab, red.) kommer med sine TV-pakker, heriblandt Viasat, på fibernettet,« siger hun.

TDC vil fortsat lade andre leverandører kunne købe sig ind på nettet, så man stadig kan fravælge TDC og vælge internet, TV og/eller telefoni fra Dansk Bredbånd eller Telenor, som lige nu er med.