Teslas stifter lover stort prisfald på elbiler

En ny type batteri skal drive prisen på elbiler ned, men det vil tage tre år, siger Teslas topchef, Elon Musk. Det skar straks 50 milliarder dollars af Teslas markedsværdi.

Forbedrede batterier skal drive prisen på Teslas elektriske biler ned. Men det vil tage omkring tre år, før en ny type batteri kan gå i produktion, siger Teslas topchef, Elon Musk. (Arkivfoto). Aly Song/Reuters Fold sammen
Læs mere

Den amerikanske elbilproducent Tesla stiler efter at sænke produktionsomkostningerne så meget, at dens biler kommer ned i et andet prisleje, end tilfældet er nu.

Men det kan tage tre år eller mere at opfylde målet.

Det siger Teslas stifter og administrerende direktør, Elon Musk, på selskabets årlige »batteridag« tirsdag, hvor han også gjorde klart, at Tesla har som målsætning at producere 20 millioner elbiler om året – næsten dobbelt så mange som Volkswagen – og dermed muligvis blive verdens største bilproducent, selv om Tesla sidste år kun solgte 367.500 biler og i det første halvår af 2020 har solgt lige under 180.000.

Det vil tage tre år

»At producere en elbil til en overkommelig pris har altid været vores drøm,« siger Elon Musk ved åbningen af arrangementet, der blev fulgt af over 270.000 personer online.

Helt afgørende for at få prisen ned er udviklingen af en ny type batterier, der vil være kraftigere, holde længere og ifølge Musk være halvt så dyre, som selskabets nuværende batterier.

»Vi har ikke en prisbillig bil. Det er noget, vi vil have i fremtiden. Men batteriomkostningerne skal ned,« fastslår han ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Musk er Tesla ved at udvikle et kraftigere batteri, som vil gøre det muligt at køre 16 procent længere end nu på en opladning. Men det vil tage omkring tre år, før en produktion i fuld skala er på plads. Tesla producerer allerede nu selv batteripakkerne til sine biler men arbejder ifølge den britiske finansavis Financial Times på at komme dybere ind i teknologien ved også at producere selve cellerne – den grundlæggende del af batterierne, som pakkes i et stort antal for at skabe det endelige produkt. Indtil videre køber Tesla fortsat battericellerne hos japanske Panasonic.

Prisen på en elbil skal ned på 160.000 kroner

Mens prisen på elbiler er faldet de seneste år på grund af forbedringer af batterier, så er det stadig dyrere at købe en elbil end en konventionel bil.

Batteriet skønnes at udgøre mellem en tredjedel og en fjerdedel af omkostningen ved en elbil.

Selv om Tesla i årevis har haft et mål om at fremstille biler til den brede befolkning, så er grundprisen for de billigste modeller omkring 35.000 dollar, skriver nyhedsbureauet AFP.

»Vi er overbeviste om, på lang sigt, at vi kan lave en elektrisk bil til 25.000 dollar,« siger Elon Musk.

25.000 dollar svarer til knap 160.000 kroner.

Analytiker: Intet håndgribeligt

Trods løftet om mere konkurrencedygtige priser faldt Teslas aktiekurs, efter at seancen med Elon Musk var overstået.

Det skyldes ifølge Reuters, at investorerne havde forventet mere specifikke udmeldinger om Teslas målsætning for at nedbringe omkostningerne.

»Der var intet håndgribeligt,« siger analytiker Craig Irwin fra Roth Capital Partners.

Og samme vurdering kommer fra Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske investeringsbank Nordnet:

»Forventningerne til Elon Musk og Teslas »Batteridag« var sædvanen tro astronomiske. Musk forsøger på samme måde som Apple at lave præsentationerne til større live- og globale events. Jo mere globalt og jo mere »annonceret«, jo større er forventningerne til større nyheder,« konstaterer han.

»Tesla og Musk kan ikke bryde naturlovene«

Udmeldingerne fra Tesla-stifteren og -topchefen er dog samtidig med til at lægge pres på Teslas leverandører.

»Forventningerne til, hvad Tesla og Elon Musk kan levere og præstere, er astronomiske. Disse forventninger er afspejlet i en markedsværdi på ca. 400 milliarder dollars og ikke mindst i en fantomstigning siden aktiebunden i marts. Tesla og Musk kan ikke bryde naturlovene, og der er en overgrænse i andre henseender for, hvad han kan udrette. Den naturlige konsekvens af urealistiske forventninger og ekstreme mængder af kortsigtede og spekulative investorer er skuffelse og kursfald – og det skete også,«

Ifølge Reuters svarer kursfaldet til, at der er skåret 50 milliarder dollars af Teslas værdi på børsen.