Bilgigant skyder 134 milliarder kroner i elbiler efter batterigennembrud

General Motors vil de næste tre år lancere 20 nye elbilmodeller med ny batteriteknologi. Dermed kan bilerne køre op mod 650 kilometer og lades langt hurtigere op.

Bilgiganten General Motors er klar med en ny måde at producere elbiler på. Det vil ske i moduler og med et nyt batterisystem, Ultium, som holder strøm længere end hidtil og er langt hurtigere at lade op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steve Fecht/GM

Den amerikanske bilgigant General Motors går i femte gear og vil frem til 2025 bruge 20 milliarder dollar – 134 milliarder kroner – på at udvikle elbiler efter et gennembrud, som får batteriet til at kunne holde til næsten 650 kilometers kørsel, ligesom det med den nye teknologi vil kunne lades langt hurtigere.

General Motors, som står bag blandt andet Chevrolet og Cadillac, vil frem til 2023 lancere 20 nye elbilmodeller og har sat sig som mål at sælge en million biler om året i USA og Kina, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Dermed sender GM et signal om, at selskabet vil udfordre Tesla, som lige nu er det store på elbilmarkedet, selv om der findes masser af andre modeller.

Første nye elbiler klar i april og maj

De første tre nye modeller kommer på markedet i 2021. Til april præsenteres en Cadillac Lyriq EV Crossover, og til maj følger to elektriske udgaver af GMC Hummer. »Snart efter« vil selskabet præsentere en Cruise Origin, der er en selvkørende elbil udviklet af Cruise – som General Motors er storejer i – og Honda, på gaden.

GMs batteri går under navnet Ultium og er designet, så det har kapacitet til 643 kilometers kørsel »eller mere« på en fuld opladning og sikrer, at bilerne kan accelerere fra 0 til 95 kilometer i timen på under tre sekunder.

Samtidig vil den nye teknologi bringe produktionsomkostningerne til batterierne ned under 100 dollar – 670 kroner – pr. kilowatttime. Hvor det store flertal af batterier nu produceres med nikkel, kobolt og magnesium, vil Ultium-batterierne også rumme aluminium. Dermed kan GM nedbringe indholdet af kobolt, som ikke findes i så store mængder og derfor er dyrt at fremskaffe, med 70 procent, skriver teknologimagasinet The Verge.

Netop prisen på batterier er ifølge eksperter en væsentlig hindring for, at elbilsalget kan begynde at stikke af for alvor. De høje priser gør tit elbiler dyrere end biler med traditionelle forbrændingsmotorer.

Produktionen bliver enklere og billigere

General Motors har valgt at gøre som tyske Volkswagen, der udvikler nye modeller som elbiler, hvorimod franske PSA – som står bag blandt andet Peugeot, Citroën og Opel – og BMW kører en strategi med at udvikle de nuværende modeller til elbiler.

For elbilproducenterne gælder det om at finde en genvej til hurtigt at kunne tjene penge på det nye område. General Motors nye teknologi fungerer i moduler. Det betyder, at hele produktionen kan forenkles og dermed gøres billigere, fordi bilkoncernen kan anvende teknologien på tværs og dermed slippe for at producere så mange forskellige variationer fremover. Dermed påtænker General Motors også at sælge sin teknologi til andre fabrikanter, så økonomien hænger endnu bedre sammen.

Investorerne tog godt imod General Motors præsentation. Aktiekursen steg med 2,2 procent efter offentliggørelsen.