400 nye ladestandere til København: »Vi sender et klart signal«

En millioninvestering betyder, at der inden årsskiftet vil komme 400 nye Clever-ladestationer til elbiler i Storkøbenhavn. Der bliver dog ikke tale om hurtigladere, men om ladere, flere bilister kan deles om.

Det er ofte besværligt at være elbilejer i hovedstadsområdet, fordi relativt få har mulighed for at lade bilen op derhjemme. Det skal flere end 400 nye ladestandere rette op på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Der er 400 nye ladestationer til elbiler på vej i København og på Frederiksberg. Det står klart, efter at elbilsoperatøren Clever har fået tilført 100 millioner kroner af ejeren, SEAS-NVE.

»Ladestanderne står klar i løbet af året. De vigtigste forudsætninger er tilladelser til at opsætte standerne og tilslutning til energiselskabet, og dette er vi meget fortrøstningsfulde i forhold til. Alt andet er allerede på plads,« siger Casper Kirketerp, der er administrerende direktør for Clever.

Clever har i forvejen op mod 200 ladestandere i København og på Frederiksberg, men får nu altså i alt cirka 600. Ud over de 400 nye i københavnsområdet kommer yderligere 100 til på landsplan – primært i Aarhus, Odense og Aalborg.

Dette er ifølge Clever selv logisk, fordi udviklingen går hurtigt. Der er cirka 35 elbilsmodeller på vej ud på det danske bilmarked i 2020.

Parkeringsproblemer

Den store udfordring ved opladning af elbiler er især til stede i landets store byer. Mens langt de fleste elbilsejere uden for de store byer har mulighed for at lade elbilen op derhjemme, er det kun ganske få, der har denne mulighed i København og på Frederiksberg.

»I store byer er de fleste afhængige af gadeparkering, og derfor skal vi sørge for, at det bliver nemt for borgerne at skifte til elbiler ved at gøre det nemt at lade bilen op tæt på hjemmet,« siger Casper Kirketerp.

Der bliver ikke tale om hurtigladestationer, men i stedet ladestationer med udtag til fire elbiler. Disse standere er velegnede til at lade elbiler op i løbet af en nat og i løbet af en halv time, som det er tilfældet for hurtigladestationerne.

Casper Kirketerp, adm. direktør for Clever

»I store byer er de fleste afhængige af gadeparkering, og derfor skal vi sørge for, at det bliver nemt for borgerne at skifte til elbiler ved at gøre det nemt at lade bilen op tæt på hjemmet.«


Clever oplever i øvrigt et stigende antal anmeldelser af bilister, der parkerer ved ladestandere uden at benytte disse.

Clever forklarer, at selskabet er i dialog med Kommunernes Landsforening og FDM om en justering af parkeringsregler, der skal løse dette problem.

Ved årsskiftet blev det gratis for bilister med el- og brintbiler at parkere på offentlige parkeringspladser i Københavns Kommune.

»Man skal huske på, at man ikke skal lade hver eneste dag. De fleste kunder lader bilen en enkelt eller to gange om ugen og skal derfor ikke finde en ladestation, hver gang man kommer hjem,« siger Casper Kirketerp.

Dermed kan de 400 nye ladestandere ifølge Clever håndtere flere tusinde elbiler.

»Der har været meget debat om, hvordan vi sikrer udbygningen af ladeinfrastrukturen til elbilerne. Vi sender nu et klart signal om, at vi øger investeringerne massivt i fremtiden for at udbygge den her vigtige infrastruktur,« siger Casper Kirketerp.