Tesla er nu den mest værdifulde amerikanske bilfabrikant nogensinde

Glem Ford, Chrysler og Chevrolet. Den frække dreng fra Californien er nu mere værd, end de klassiske amerikanske bilproducenter nogensinde har været. Men aktien har længe været ustabil, og der venter store udfordringer forude.

Da Elon Musk 7. januar fejrede, at Tesla begyndte at levere de første eksemplarer af Tesla Model 3, kunne den karismatiske iværksætter ikke holde sig fra at danse. Musks danseevner fik en blandet modtagelse på sociale medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Amerikanske bilers ry for at være store, svinende og larmende kan være på vej ud.

Da det amerikanske aktiemarked lukkede mandag, var Tesla nemlig 81,39 mia. dollar værd (552,1 mia. kr.), hvilket gør elbilsfabrikanten til den mest værdifulde amerikanske bilfabrikant nogensinde, hvis man ikke tager højde for inflation.

Det skriver Wall Street Journal.

I årevis har den amerikanske bilindustri ellers været kendetegnet ved de tre giganter fra Detroit, nemlig Ford, Chrysler og General Motors, som blandt andet står bag Chevrolet.

Men da Ford, som var den største af de tre, var allermest værdifuld i 1999, var den »blot« 80,81 mia. dollar (548 mia. kr.) værd, og dermed er de gamle spillere fra Detroit »Motor City« i Michigan altså blevet overhalet indenom af den nye frække dreng fra Palo Alto i Californien.

Desuden er Tesla nu klodens tredje mest værdifulde bilfabrikant kun overgået af Volkswagen AG på en andenplads og Toyota Motor Corp. på en suveræn førsteplads.

Store udfordringer forude

Tesla-aktiens himmelflugt kommer i kølvandet på, at Tesla for nyligt offentliggjorte, at de havde nået administrerende direktør Elon Musks mål om at levere 360.000 biler i 2019.

Mens Teslas aktionærer i øjeblikket kan være tilfredse, har aktien en tumultarisk fortid med store udsving. Fra midten af december 2018 til begyndelsen af juni 2019 blev aktiens værdi halveret, men siden da er prisen mere end fordoblet op til dens nuværende værdi.

Tesla har dog stadigt flere udfordringer forude, før man kan læne sig tilbage. Selvom salget går godt, har Tesla stadig til gode at levere et tilbagevendende årligt overskud, og firmaets succes hviler i høj grad på, at forretningen går godt særligt i Kina.

Jo større markedet for elbiler bliver, des større bliver konkurrencen fra andre bilfabrikanter også. Bare i år sender både Volkswagen, Opel, Ford og Fiat nye elbiler ud på det europæiske marked, og ifølge analyseinstituttet IHS Markit går viften af forskellige elbiler i Europa i 2020 fra under 100 til omkring 175 modeller, skriver The Guardian.

Desuden er Teslas salg givetvis blevet hjulpet godt på vej af mange landes skatterabatter på elbiler, men 1. januar i år skrottede USA sin skatterabat på elbiler, og fra 1. marts bliver betalingsringen omkring norske Oslo næsten dobbelt så dyr for elbiler, som den er i dag. Norge er et af Teslas største markeder i Europa.

Da Tesla for nyligt kunne levere de første eksemplarer af Teslas Model 3 produceret i Kina, kunne Elon Musk da heller ikke holde begejstringen tilbage.

Selvom en Tesla som udgangspunkt ikke støjer, gik det alligevel ikke stille for sig i november, da præsentationen af Teslas nye Cybertruck ikke forløb helt som planlagt.

Ikke desto mindre har over 250.000 personer forudbestilt en Tesla Cybertruck. Om de alle har set ovenstående video inden er uvist.