»Oh my fucking God«: Tesla knuses under præsentation af pickup

Da Tesla torsdag præsenterede sin nye el-pickup, var det med stort sceneshow og fine ord om en nærmest uovertruffen holdbarhed – det faldt dog hurtigt til jorden, og stifter Elon Musk stod tilbage med lang næse og røde ører.

 

Torsdag aften præsenterede Tesla sin længe ventede elektriske pickup truck, Cybertruck, og det gik grueligt galt.

Cybertruckens design minder mere om en krydsning af et militærkøretøj og bilen fra filmen »Tilbage Til Fremtiden«, end den ligner en bil designet til et fremtidigt villakvarter i den vestlige verden.

Tesla havde særligt pralet af, at bilen skulle være exceptionelt holdbar – hvilket viste sig ikke helt at holde stik.

Teslas løfter om en ny bil, der skulle være næsten umulig at smadre, faldt ligeså hurtigt til jorden, som den metalkugle der smadrede vinduet under præsentationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Frederic J. Brown/AFP/Ritzau Scanpix.

»… jeg ved ikke hvorfor«

Til præsentationen blev Teslas Cybertruck kørt ind på en scene til øredøvende lyd af futuristisk technomusik og flammer, der skød op fra gulvet.

Bilen skulle ifølge Tesla-stifter Elon Musk være lavet af superstærkt stål og næsten skudsikkert glas. For at demonstrere dette tog Teslas chefdesigner, Franz von Holzhausen, en forhammer i hånden, som han smadrede mod den ene sidedør – ikke en bule at se.

Knap så godt gik det, da Franz von Holzhausen for at demonstrere det armerede glas' styrke kylede en metalkugle mod vinduet i førersiden – og det øjeblikkeligt blev knust.

»Oh my fucking god,« udbrød Elon Musk, som efterfølgende konstaterede, at der var brug for forbedring, før han begyndte at undskylde.

»Vi kastede skruenøgler og bogstaveligt talt en køkkenvask på glasset, og det gik ikke i stykker. Men det gjorde det af en eller anden grund nu … jeg ved ikke hvorfor,« sagde Elon Musk ifølge BBC.

Det afholdt dog ikke chefdesigneren i at kaste kuglen en gang til på et andet vindue, som så også gik i stykker.

Akshay Anand, chefanalytiker hos Kelley Blue Book

»Hvis de skal markedsføre bilen på glasset, bliver de nødt til at kunne præsentere en bedre test før lanceringen.«


Under alle omstændigheder betyder kikset heldigvis ikke det store for andet end Teslas stolthed.

»Det var ikke en rigtig produktionsmodel, så Tesla får et fripas for nu,« siger Akshay Anand, der er chefanalytiker hos firmaet Kelley Blue Book, som vurderer bilpriser og undersøger bilbranchen, til Reuters.

»Men hvis de skal markedsføre bilen på glasset, bliver de nødt til at kunne præsentere en bedre test før lanceringen,« fortsatte han.

Fra 0 til 100 på 2,9 sekunder

Cybertrucken er tænkt til at konkurrere med den populære Ford F-150 pickup, og den billigste version kommer ifølge Tesla selv til at have en rækkevidde på 400 kilometer. Er man ved muffen, kan man i stedet anskaffe sig topmodellen, som kan køre 800 kilometer på en enkelt opladning.

De to modeller kan anskaffes for henholdsvis 271.000 og 475.000 kroner – hvis altså man bor i USA. Har man dansk adresse, må man givetvis regne med at betale et lidt højere beløb, før bilen holder i garagen.

Den billigste model har baghjulstræk og to elmotorer, mens flagskibet (eller flagbilen, om man vil) produceres med en triple-motor, som kan trække den specielt udseende skabning fra 0 til 100 km/t på blot 2,9 sekunder, hvilket gør den lige så hurtig i optrækket som moderne sportsvogne.

Er man interesseret i at anskaffe sig en Tesla Cybertruck, kan man allerede nu få lov til at lægge et refunderbart depositum på knap 700 kroner. Hvornår man præcis får bilen, er Tesla ikke særligt specifikke om, men de regner med at påbegynde produktionen sidst i 2021 eller 2022, alt efter hvilken model der er tale om.

Elon Musk siger dog, at de vil forstærke vinduerne i den færdige version.

PS.

Nok var præsentationen af Cybertruck ingen succes for Tesla, men det gik dog ikke helt lige så galt, som det gjorde i 1983, da den danske elbil Hope Whisper blev præsenteret i Forum.

Da tæppet blev trukket af den lille elbil, var teknikeren, som sad inde i den, nemlig faldet i søvn. Bilen begyndte at trille og ramte kort efter en barriere.