Telia vinder flere mobilkunder og tjener bedre

Den svenske telegigant fastholder sin stilling i Danmark og har nu for andet kvartal i træk vundet flere mobilkunder. Men på det vigtige bredbåndsområde går det tilbage.

Telias position som nummer tre i Danmark har i en tid været truet af konkurrenten 3. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Telia befæster sin position som Danmarks tredjestørste teleselskab med en fremgang på 22.000 mobilkunder, samtidig med at der er bedre tal på bundlinien.

1.458.000 danske mobilkunder har Telia nu. Til gengæld falder antallet af fastnetkunder – som hos alle teleselskaber – med yderligere 8.000 til nu 66.000, og også antallet af bredbåndskunder er gået ned, nemlig med 9.000 til nu 72.000, selv om Telia har rustet op på området.

Antallet af TV-kunder ligger uændret på 21.000.

God start på 2020

Omsætningen er gået tilbage fra 750 millioner kroner for et år siden til nu 738 millioner kroner. Til gengæld er driftsresultatet (EBITDA) steget fra 157 til 162 millioner kroner.

»Vi er kommet godt fra start i 2020 som følge af stærke leverancer til vores kunder og en målrettet indsats for at effektivisere og digitalisere forretningen,« siger Telias administrerende direktør, Thomas Kjærsgaard, der i november 2019 blev fast udnævnt til posten efter at have passet den i tre måneder ved siden af sit hverv som erhvervsdirektør siden 2018.

Telia er det første af de fire store teleselskaber, som aflægger regnskab for tre særegne måneder, som på ingen måde har lignet en normal begyndelse på året.

3 kommer med sine kvartalstal senere i dag, Telenor fremlægger sine tal 28. april, og TDC runder som altid af 7. maj.

Coronakrisen skaber uvished

Telias position som nummer tre i Danmark har længe været truet. 3 har i mange år vist konstant kundefremgang, og i 4. kvartal 2019 var det kun 12.000 mobilkunder, der adskilte de to, efter at Telia havde vundet 6.000 nye mobilabonnenter – den første fremgang i et år. Nu er der lagt endnu 22.000 mobilkunder oveni.

Især Telias erhvervsforretning har mærket fremgang gennem satsningen på mobilforbindelser til »Tingenes Internet«, hvor f.eks. skraldespande kan komme på nettet og selv fortælle, hvornår de bør tømmes. Også Telias analyseværktøj Crowd Insights, der bruger anonymiserede mobildata til at vise bevægelsesmønstre, har der været god interesse for.

Under coronakrisen er danskernes brug af både tale og data steget markant. Samtidig har omkring halvdelen af Telias butikker været lukket siden midten af marts, fordi de ligger i storcentre.

»Den fremadrettede effekt på Telia Danmarks resultater afhænger blandt andet af udviklingen i vores privat- og erhvervskunders finansielle situation, vores leverandørers forretning samt trafik- og roamingforbruget,« konstaterer Telia i en regnskabsmeddelelse.

TDC-topchef tager snart over

Telia ejer også ejer lavprismobilselskabet Call Me og MIT Tele (tidligere DLG Tele).

Telia åbnede i Danmark i 1995 og har siden kæmpet en hård kamp for at få en ordentlig indtjening på et af verdens hårdeste telemarkeder.

Derfor slog Telia og Telenor i 2014 deres danske mobilnet sammen for at kunne dele regningen. De ville også gerne være gået helt sammen til ét selskab, men EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, vendte tommelfingeren nedad.

I mange år har Telia været Nordens største teleselskab, men efter en lang række frasalg i Eurasien har norske Telenor overtaget den position. Den tidligere TDC-topchef i Danmark, Allison Kirkby, tiltræder som ny koncernchef i Telia i Stockholm i løbet af foråret.