Kundeflugten stoppet: Telia vender kurven, men er presset på toplinjen

Efter et hårdt 2019 har Telia dæmmet op for kundeflugten. Dermed er kurven ved at vende, og Telia er fortsat Danmarks tredjestørste teleselskab. Det seneste kvartalsregnskab viser, at virksomheden er presset på toplinjen. Alligevel er selskabets adm. direktør tilfreds.

Da Telia i efteråret leverede kvartalsregnskab, varslede selskabets administrerende direktør, Thomas Kjærsgaard, at alle seks lande i Telia skulle slås sammen i én organisation. Nu begynder effekterne så småt at vise sig, og kunderne kan forvente mere effektive løsninger – hurtigere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Da teleselskabet Telia i efteråret endnu engang måtte anerkende, at mobilkunderne i det stille sivede, varslede adm. direktør for Telia Danmark Thomas Kjærsgaard store ændringer, der skulle vende den uheldige udvikling.

Nu kan Telia for første gang i over et år præsentere et regnskab, der viser en stigning i antallet af mobilkunder. Netop mobilkunder er selskabets største indtægtsgruppe.

Det viser Telias regnskab for de sidste tre måneder af 2019, der blev offentliggjort onsdag morgen.

Omsætningen falder en smule, fra 797 mio. kroner i fjerde kvartal 2018 til 746 mio. kroner sidste år. Det samme gør driftsresultatet (EBITDA) idet 2018s tredje kvartal viste 224 mio. kroner, hvor sidste års tredje viste en beskeden stigning til 202 millioner kroner.

Den lavere tilstrømning på 6.000 mobilkunder fra tredje til fjerde kvartal i 2019 betyder, at Telia nu har 1.435.000 mobilkunder, mens tallet for bredbåndskunder er 81.000 og for TV-kunder 21.000. Dermed er der ingen ændring i antallet af TV-kunder, mens der er kommet beskedne tusind flere bredbåndskunder til fra tredje til fjerde kvartal.

Dermed bevarer Telia sin position som Danmarks tredje største mobilselskab. Da 3 leverede regnskab onsdag i sidste uge, havde selskabet 1.423.000 mobilkunder, hvilket altså ikke slår det, som Telia nu kan fremvise.

Presset toplinje, men lys fremtid

Generelt er tallene på kvartalsregnskabet tilfredsstillende, hvis man spørger Telias adm. direktør i Danmark, Thomas Kjærsgaard.

»Generelt er jeg tilfreds. Vi leverer et fint overskud, og vi kommer rigtigt ud af de sidste måneder af 2019 med en god kundetilgang på godt og vel 6.000 nye mobilkunder,« siger han.

Thomas Kjærsgaard fortæller, at fremgangen i antallet af mobilkunder især skyldes, at et langvarigt arbejde med at tilbyde simplere løsninger og møde kunder i øjenhøjde er begyndt at bære frugt.

»Vi er blevet bedre til at give mere effektive selvbetjeningsløsninger, og i den her tid og branche er det alfa omega, at kunderne på bedre og mere effektiv vis kan betjene sig selv online,« siger han

Det står dog klart, at Telia fortsat er lidt pressede på toplinjen. Der siger Thomas Kjærsgaard dog, at udviklingen går den rigtige vej.

»Det er rigtigt, at vi er en lille smule pressede på toplinjen, men samtidigt er vi blevet mere lønsomme og bedre til at drive en sund forretning. I takt med en øget digitalisering kan vi også blive mere effektivt både indadtil og udadtil,« siger han.

På trods af de mindre udfordringer på toplinjen, er han dog mere positiv nu, end han var ved indgangen til 2019.

»Fordi vi kommer ud af 2019, som vi gør, ser fremtiden endnu lysere og mere lovende ud, end da vi startede 2019. Den ligger rigtigt godt til os.«

Da Telia i efteråret præsenterede kvartalsregnskab, afslørede Thomas Kjærsgaard, at alle Telias organisationer i de enkelte lande ville blive slået sammen under én hovedorganisation.

»Ved at alle arbejder sammen, kan vi hurtigere og bedre levere en samlet pakke med gode produkter og en god service til kunderne. Vi får mere specialiserede medarbejdere, som kan levere hensigtsfulde løsninger til kunder på tværs af markeder,« siger Thomas Kjærsgaard.