Endnu flere sagde farvel til Telenor op til jul

Danmarks næststørste teleselskab mistede i oktober-december kunder på alle fronter og tjente færre penge. Det skal vendes i 2020, siger en optimistisk topchef, som tror på vækst i år.

Telenors aggressive satsning på at genvinde bredbåndskunder og kapre mobilkunder er først begyndt i januar og vil derfor ikke kunne aflæses før i næste regnskab fra den norskejede telegigant. Fold sammen
Læs mere

Danmarks næststørste teleselskab har stadig ikke fået sat en prop i hullet, og har også i julekvartalet mistet kunder. Samtidig er indtjeningen i den danske forretning faldet trods en stigende omsætning.

Telenor mistede i oktober-december-kvartalet 15.000 mobilkunder, 3.000 fastnetkunder og 4.000 bredbåndskunder. 1.637.000 har nu et mobilabonnement, 38.000 et fastnetabonnement og 107.000 et bredbåndsabonnement hos selskabet, fremgår det af regnskabet, som kom onsdag morgen.

Omsætningen steg i fjerde kvartal fra 1.320 mio. norske kroner (den norskejede koncern aflægger regnskab i norsk valuta) for et år siden til nu 1.371 mio., mens driftsresultatet (EBITDA) faldt fra 245 mio. norske kroner til nu 219 mio. kr. Til gengæld formår Telenor at fastholde det gennemsnitlige beløb, som hver mobilkunde bruger om måneden, på 117 kroner – et vigtigt parameter på et presset marked.

Nye tiltag begynder at virke

Administrerende direktør for Telenor i Danmark, Jesper Hansen, erkender, at »2019 er ikke ikke gået som forventet«.

»Vi skal være lidt frækkere, være lidt mere fremme i bussen og investere lidt mere, fordi der er så mange mobil- og bredbåndsmærker på det danske marked. Det tror jeg, at vi har svaret på,« siger han til Berlingske.

I både december og januar, som ikke er med i juleregnskabet, er bøtten begyndt at vende.

»Julemåneden har været god. Det kan man bare ikke se i tallene. Og januar ser også god ud. Vores tiltag på både bredbånds- og mobilområdet begynder at virke, kan vi se. Vi er med på den lange bane, og skal vi konkurrere på prisen på udvalgte områder, kan vi dette, fordi vi driver en stadig mere effektiv og moderne forretning,« fastslår Jesper Hansen.

I hele 2019 har Telenor mistet 62.000 mobilkunder.

Telenors danske topchef, Jesper Hansen, er optimistisk for 2020 oven på en række nylige lanceringer af aggressivt bredbånds- og mobiltilbud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Telenor.

Mere synlighed skaber optimisme for 2020

For at blive mere synlige har Telenor på det seneste indgået aftaler med elektronikkæderne Elgiganten og Power, ligesom Telenor har indgået aftale om at sælge bredbånd gennem energiselskaberne Eniigs og Nord Energis fibernet.

»Vi har ikke lukket hullet, men er godt på vej, så jeg kikker på 2020 med en god portion optimisme. Jeg tror på vækst for Telenor i 2020. Vi har ikke været synlige nok i 2019 og har derfor ikke fået den andel af nye kunder, som vores størrelse berettiger til. Jeg tror, at de fleste kunder er relativt glade og tilfredse. Alligevel har en vis procentdel lyst til at skifte selskab hvert år, og derfor skal vi være til stede, når købssituationer opstår,« siger Jesper Hansen, der har stået i spidsen for Telenor i Danmark siden november 2015 efter 15 år i ledelsen.

Telenor har lanceret særlige børneabonnementer og også rene mobilabonnementer uden ekstra krydderi og konkurrerer dermed med sit eget lavprismobilselskab, CBB.

»Der vil altid være et overlap. CBB har en dejligt enkelt og kundeorienteret profil med ganske få produkter i god kvalitet og til gode priser. Telenor er det store familievaremærke, der især henvender sig til dem, der har lyst til at samle flere aktiviteter på ét sted. Men vi skal også have et godt introduktionstilbud til kunder, der ønsker et enkelt abonnement,« fastslår Jesper Hansen.

Både Telenor og det i Norden endnu større Telia kom med regnskab for julekvartalet onsdag morgen. 3 fremlagde regnskab i sidste uge og har efter at have hentet endnu 18.000 mobilkunder ventet spændt på Telias tal for at se, om det er nu, at 3 overhaler Telia og bliver tredjestørst i Danmark.

Både 3s omsætning og indtjening voksede i forhold til året før, som dog var plaget af en momslussing, der skulle afregnes. Telia holder dog skansen, viser selskabets regnskab, som også kom onsdag morgen.

TDC, som er landets største teleselskab med flest kunder, kommer med regnskab 10. februar.

Aggressiv satsning på bredbånd og mobiltelefoni

Telenor ejer i Danmark også lavprismobilselskabet CBB samt TV-distributøren Canal Digital, som har været drevet selvstændigt og nu fusionerer med Viasat-kæden i løbet af 2020.

Telenors nye, aggressive satsning på at genvinde bredbåndskunder ved at rykke ud med – indtil 1. maj – samme pris som Fastspeed blev indledt i januar og kan derfor ikke ses i regnskabet. Det samme gælder for Telenors nye slagtilbud på et mobilabonnement, der skal slås med lavprisselskaberne, heriblandt Telenors eget CBB.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, har kaldt det for »et strategiskifte uden sidestykke«.

»Det sender et kraftigt signal til de andre store mærker og kan meget nemt sætte en bølge i gang. Telenor har hidtil haft den holdning, at discountpriser lå i discountselskaber, hvor moderselskabet har kørt med priser, der ligger tæt på TDCs. Dette er slet ikke sjovt for TDC, for det er slet ikke, hvad TDC har brug for,« har John Strand tidligere sagt til Berlingske.

Telenors topchef glæder sig over den »gode opmærksomhed«, som bredbåndssatsningen har fået.

»Det lever bestemt op til forventningerne. Det ser ud til at blive en succes,« konstaterer Jesper Hansen.

5G på vej

Den norske stat ejer 54 procent af Telenor-koncernen, som har været i Danmark siden 2000, da Telenor købte 53,5 procent af aktierne i Sonofon, som brød TDCs/Tele Danmarks monopol, af GN Store Nord.

I 2004 købte Telenor sin amerikanske samarbejdspartner, Bell South, ud og overtog hele Sonofon, og i 2005 købte Sonofon så bredbåndsudbyderen Cybercity. Siden sommeren 2009 har selskabet arbejdet i Danmark under navnet Telenor ligesom moderselskabet.

I 2014 slog Telia og Telenor deres mobilnet i Danmark sammen for at dele regningen. De måtte dog opgive at få EU-godkendelse af at slå sig helt sammen til ét selskab i Danmark.

Lige nu forbereder alle teleselskaber at kunne tage den lynhurtige 5G-teknologi i brug oven på dagens 4G-mobilnet. Det vil i det små begynde at ske i løbet af 2020.