Teletopchef: Usikkerhed efter coronakrisen vil ramme os alle

Aldrig før har mobil- og internetforbindelser været så vigtige som under coronakrisen, men også teleselskaberne vil blive ramt af mindre rejseaktivitet og økonomisk usikkerhed hos privat- og erhvervskunder.

Trods flere kunder i forretningen og flere penge i kassen kan Telias adm. direktør, Thomas Kjærsgaard, stadig være usikker på effekten af coronakrisen på både privatkunders og erhvervskunders forbrug fremover. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Selv om behovet for at tale sammen og bruge internetforbindelserne aldrig har været større end under coronakrisen, vil teleselskaberne også blive ramt af den usikkerhed, som virussen har i sit kølvand.

Det siger Thomas Kjærsgaard, der er adm. direktør for Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, efter onsdag morgen at have fremlagt regnskab for årets første – og mærkeligste – måneder.

»Telebranchen er måske en af de sidste, der vil blive ramt, men resten af 2020 og 2021 bliver en udfordring, fordi aktivitetsniveauet overalt falder,« siger Thomas Kjærsgaard til Berlingske.

»Naturligvis er der en øget risiko«

Tale- og datatrafikken har ligget langt over normalen, siden coronakrisen lukkede Danmark, men alle net har klaret presset med bravur.

»Normalt kikker man fremad, når man fremlægger regnskab. Nu står vi midt i en pandemi – en situation, som ingen af os har været i før. Selvfølgelig følger vi udviklingen meget tæt. Hvilken effekt den får, ved vi ikke, men naturligvis er der en øget risiko i det danske marked og danske erhvervsliv, hvor mange står uden arbejde. Det vil betyde noget for efterspørgslen,« fastslår Telia-topchefen.

Han nævner blandt andet roaming som et område, der med stor sandsynlighed vil give Telia og alle andre teleselskaber færre indtægter, fordi folk rejser meget mindre.

»Den strategi, vi har lagt, følger vi, og det ser godt ud, for vi når, hvad vi skal. Bliver vi så ramt? Ja, det tror jeg, at vi alle gør. Men det betyder ikke, at vi skal ændre strategien. Den går fortsat mod bedre selvbetjening og et større, digitalt univers,« siger Thomas Kjærsgaard.

Halvdelen af Telias butikker er lukket

Telia har selv siden midten af marts måttet holde omkring halvdelen af sine butikker i Danmark lukket, fordi de ligger i storcentre. Dermed er det salg, som normalt kommer fra butikkerne i form af både abonnementer, mobiltelefoner og andet tilbehør udeblevet.

Alligevel har Telia i 1. kvartal tjent bedre end i samme periode sidste år, nemlig 162 millioner kroner mod 157 millioner i januar-marts 2019. Samtidig er der kommet 22.000 flere mobilkunder til på årets første tre måneder.

»Jeg er rigtigt glad og stolt af at have vendt forretningen. Vi leverer et flot resultat, hvor forretningen i lønsomhed er vokset med tre procent i forhold til sidste år på et rigtigt svært, konkurrencepræget marked,« siger Thomas Kjærsgaard om regnskabet.

Telias privatkundeforretning ligger stabilt. Det er Telias lavprisselskab, CallMe, der har hentet en god del af gevinsten.

»CallMe har virkelig taget fart gennem det seneste halve år som en direkte afledt effekt af, at vi har lavet selvbetjening på et højere niveau,« siger Thomas Kjærsgaard.

Men også Telias erhvervsforretning viser gode takter, selv om netop erhvervsmarkedet i navnlig de seneste par år også har mærket en langt hårdere konkurrence, som den branchen er vant til på privatmarkedet. Erhvervsløsningerne tæller især mobilforbindelser til »Tingenes Internet«, hvor f.eks. skraldespande kan komme på nettet og selv fortælle, hvornår de bør tømmes. Også Telias analyseværktøj Crowd Insights, der bruger anonymiserede mobildata til at vise bevægelsesmønstre, har der været god interesse for.

Nu skal der fokus på bredbånd

Til gengæld går det ikke godt for Telia med at sælge bredbånds- eller internetforbindelser. På tre måneder har Telia mistet 9.000 bredbåndskunder og har nu 72.000 tilbage. TV-kundetallet har ikke ændret sig fra de 21.000 abonnenter.

»TV og bredbånd har været en udfordring for os, fordi vi bevidst har lagt vores fokus på hoveddelen af forretningen (mobilkunderne, red.). Men det vil vende i løbet af året. Det er jeg ret sikker på. Vi har fokus på det nu og har truffet det klare valg at overflytte vores bredbåndskunder fra de langsomme DSL-forbindelser (over det gamle fastnet, red.) til hurtigere net. Så jeg er ikke nervøs over, at det er gået tilbage i dette kvartal,« siger Thomas Kjærsgaard.

Telia har indgået sin første aftale med et af landets energiselskaber, som lægger lynhurtige fiberkabler i jorden, hvorigennem data, TV og telefoni kan bringes ud til husstandene. Telia vil ligesom de stadig flere konkurrenter på bredbåndsmarkedet gerne væk fra fastnettet og leje sig ind på de hurtigere forbindelser, som er, hvad danskerne i stigende grad efterspørger, og som coronakrisen har sat ekstra fokus på.