Spritproducent: Fint at hæve aldersgrænsen

Spritproducenten Pernord Ricard Denmark har delte meninger om Forebyggelseskommissionens anbefalinger. Fint med højere aldersgrænse, men lad os fortsætte med at reklamere, lyder det.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Står det til Forebyggelseskommissionen skal vi drikke mindre alkohol. Derfor foreslår kommissionen, at hæve aldersgrænsen for salg af alkohol fra det nuværende 16 år til 18 år.

Og så vil kommissionen gerne have forbudt alkohol-reklamer.

Begge forslag var ventede, og størstedelen af den danske alkoholbranche har tidligere slået sig i tøjret ved udsigten til forbuddene. Men hos spritproducenten Pernod Ricards danske afdeling bifalder man hvert fald ét af forslagene.

”Vi synes, det er vigtigt at skabe en god alkoholkultur – ikke mindst blandt de unge. Så vi er godt tilfredse med Forebyggelseskommissionens forslag om at hæve aldersgrænsen,” siger adm. direktør Jan Rose Pedersen.

"Skaber konkurrenceforvridning"
Til gengæld vækker forslaget om at forbyde kommerciel reklame for alkohol i alle medier ikke just glæde hos producenten, der står bag kendte spiritusmærker som Ballantines whisky, Beefeater gin og Havana Club rom.

”Vi tvivler på, at et forbud mod markedsføring i alle danske medier vil have den effekt, som Forebyggelseskommissionen lægger op til. Vi lever i en globaliseret verden, hvor der er nem adgang til alle kanaler og dermed også til alkoholreklamer. I værste fald vil forslaget skabe en konkurrenceforvridning,” siger Jan Rose Pedersen.