Spændende år venter forude for Zealand Pharma

Der har været stille omkring Zealand Pharma den seneste tid, hvilket afspejler sig i aktiekursen. Men 2015 vil byde på et spændende år for det danske biotekselskab.

David Solomon, adm. direktør i Zealand Pharma (t.h.), og hans næstkommanderende, forskningschef og viceadm. direktør Torsten Hoffmann fortalte om biotekselskabets planer og ideer på Berlingskes tagterrasse. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Zealand Pharma kom ud af årets første seks måneder med et underskud på 19 mio. kr. mod et underskud i samme periode 2013 på 104 mio. kr. Trods de positive takter, fastholdt selskabet forventningerne om udgifter i størrelsesordenen 195 til 205 mio. kr. og indtægter fra royalties på omkring 133 mio. kr.

Salget af diabetesmedicinen Lyxumia tør partneren Sanofi endnu ikke spå om for resten af året, og derfor har Zealand Pharma heller ikke et bud på, hvordan det går.

Den seneste tid har der været stille omkring Zealand Pharma på aktiefronten, og selskabet handles i dag til stort set samme kurs, som da det blev børsnoteret i november 2010.

Men det kan komme til at se anderledes ud det kommende år.

Stærk konkurrence

»Vi nærmer os nogle store milepæle for selskabet. Resultaterne af det amerikanske hjertekarstudie med Lyxumia i USA kommer i første halvdel af 2015 og vil få betydning for, om medicinen kan blive godkendt i USA,« siger Thomas Bowers, senioranalytiker med speciale i medicinal- og biotekindustrien hos Danske Bank Markets.

En endnu større milepæl bliver dog ifølge Bowers at få godkendt LixiLan (kombination af Lyxumia og Sanofis insulin Lantus, red.) og finde ud af, hvor stort det kommercielle potentiale for midlet er.

»Zealand står umiddelbart med gode muligheder for en godkendelse, men vi skal først have afklaring på hjertekarstudiet og fase 3-data. Spørgsmålet er mere, hvad det ender med at kunne omsætte. Sanofi er en stærk partner, men konkurrencen fra Novo Nordisk er stor. Det bliver vigtigt at få den kommercielle usikkerhed afklaret,« siger Thomas Bowers.

På lidt længere sigt er han opmærksom på, at Zealand Pharma forsøger at få mere værdi ind i selskabet ved at indgå flere partnerskaber og selv forsøge at bringe nye lægemidler på markedet, og han ser den håndfuld af partnerskaber, som Zealand Pharma har indgået med blandt andre amerikanske Eli Lilly og tyske Boehringer Ingelheim, som en »blåstempling« af selskabet.

»Men LixiLan vægter stadig hovedparten, når vi skal fastsætte værdien af Zealand Pharma. Der er nogle projekter i deres pipeline, som ser lovende ud, men de vægter ikke så tungt endnu,« siger Thomas Bowers.