Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Nethandel buldrer frem og fra flere sider spås julesalget på nettet i år til at stige igen. Det er dog ikke alle, der mærker den tendens i omsætningen.
Nettøjbutikken Smartguy har meldt ud, at det børsnoteret selskab nedjusterer sine forventninger til omsætningen. Simpelthen fordi julesalget indtil videre skuffer, og konkurrencen på markedet er blevet sværere at håndtere.
En melding, der kommer bag på eksperter i net- og detailhandel.
»Smartguy var en af de virksomheder, som jeg havde troet kunne gøre det udmærket. Det overrasker mig meget,« lyder det fra Niels Bjørn Andersen, der er professor i e-business ved CBS.
Overraskelsen sidder også i Bruno Christensen. Han har i mange år fuldt udviklingen i detailhandlen. En spiller som Smartguy har han altid set befinde sig i kategorien af virksomheder, der de seneste år oplever vækst.
Omvendt kommer det ikke bag på ham, hvis man tager et kig på situationen i branchen lige nu. Flere vil være en del af væksten i nethandlen, og det har øget antallet af udbydere. Smartguys beslutning er et udtryk for, at konsekvenserne af den udvikling nu begynder at bryde frem.
»Der er en uheldig udvikling i gang. Det skal gå ud over nogen. De der ikke er skarpe nok på produkter og priser, det er dem, der taber,« siger han.
Ifølge Bruno Christensen skal Smartguy begynde at se på priser og vareudvalg og vurdere, hvor det er, virksomheden ikke kan være med og kaster kunderne over til konkurrenterne. Ellers bliver det en hård omgang ved fremtidige juleperioder.
»Julesalget er jo noget der skal være i 10 til 30 pct. vækst. De virksomheder der har et produkt, der er egnet til at ligge som gaver under juletræet, de skal have væksttal i december måned. Har de ikke det, er det et negativt signal om, at der er noget, der er galt,« siger han.
Et af problemerne for Smartguy og andre lignende udbydere er, at de favner for bredt. Som udviklingen ser ud nu, vil der de næste år komme flere specialbutikker på nettet. Det mener Bruno Christensen. Den slags udbrydere kan få flere fordele, der gør det sværere for de store spillere.