Smartguy glemt og klemt i julehandlen

Et pres fra konkurrenter og en indtil videre sløv julehandel tvinger onlinetøjbutikken Smartguy til at nedjustere forventningerne til årets regnskab.

Nicolai Kærgaard er administrerende direktør i onlinetøjbutikken Smartguy. Den 1. januar 2014 bliver han skiftet ud. Et af de flere tiltag, der skal styrke virksomhedens konkurrenceevne i branchen.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Der har ikke været nok gang i købene op til jul på netbutikken Smartguy. Det sker til trods for kampagner om rabatter og andre lokkende tilbud. Dele af omsætningen skal hentes hjem i juleperioden. Men konkurrencen er for stærk og har haft en negativ effekt. Det erkender Smartguy nu.

Derfor melder ledelsen i Smartguy ud, at omsætningen i regnskabsåret 2013/2014 vil lande på et niveau på cirka 477-500 mio. kr. Tidligere har forventningerne ligget på 520-545 mio. kr.

Også resultatforventningerne får et nøk ned. Smartguy regnede med at nå et niveau på 10-20 mio. kr. Det tal ryger nu i minus og forventes at lande på minus 30-20 mio. kr.

Ledelsen forventer ikke, at der vil nå at ske markante ændringer i julesalget. Derfor kommer beslutningen om en nedjustering allerede nu.

Smartguy har den seneste tid sat ind over for udviklingen med en række tiltag. Fra den 1. januar vil en ny mand sætte sig i stolen som administrerende direktør. Det er Thomas Wandahl, der overtager posten i stedet for Nikolai Kærgaard. Derudover er distributionslageret blevet flyttet ud, og der er sat mere fokus på salgs- og marketingområder. Alt sammen skal styrke virksomhedens position på markedet.