Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Det er helt trivielt. Man kan bare se på tallene. Da vi lavede det første offshore-projekt, var vindmøllen over halvdelen af prisen, nu er den væsentligt under det halve. Infrastrukturpriserne er slet ikke fulgt med vindmøllernes prisreduktion,« sagde Siemensdirektøren i et efterfølgende interview med Berlingske Business
Han understregede også, at det ikke er fundamentproducenternes fejl, det er derimod de input, som de får fra mølleparkernes udviklere.
»Min vurdering er, at industrien ikke har været vænnet til at lave serieproduktion. Det har man på vindmøller, og det skal infrastrukturen lære noget af,« sagde Henrik Stiesdal.
Det er sågar lavthæggende frugter, mener direktøren. Det vil være relativt let at standardisere et element som vindmøllefundamenter, og det har den dansk/tyske virksomhed faktisk allerede gjort.
»Vi har lavet benene til fundamenter i mange år, vi kalder dem bare mølletårne,« sagde Henrik Stiesdal under sit oplæg og skiftede til det næste slide med et billede af Siemens bud på et havfundament:
»Vi mener, at vi kan tage 40 procent af prisen på fundamenter relativt let.«
Han uddybede efterfølgende, at Siemens har følt, at virksomheden var nødt til at tage teten selv.
»Nogen fra serieproduktionen er nødt til at komme ind og sige, det er sådan her, man skal gøre, hvis man virkelig skal have noget volumen,« sagde Henrik Stiesdal og påpegede, at Siemens ikke har tænkt sig selv at producere deres nye fundament. De har i stedet tænkt sig at give ideen væk:
»Hvis vores kunder spørger, om de må bruge det, så siger vi: Hellere end gerne. Hvis de spørger, om vi kan anbefale nogen til at lave det, så siger vi ja. Men hvis de spørger, om vi selv vil lave det, så tager vi en dyb indånding og siger, at det ved vi ikke.«
Reduktionen på pris for en vindmøllepark er dét, som vindmølleindustrien handler om i dag. Og fra alle steder er der enighed: Prisen skal ned.
»Dybest set handler det her om, at havvind overhovedet ikke er konkurrencedygtig i dag. Efter den økonomiske krise skyllede ind over Europa, så har man ikke længere tid til at vente på, at havvind bliver billigere,« siger senioranalytiker ved Sydbank, Jacob Pedersen, og den vurdering er Henrik Stiesdal enig i:
»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi er under det pres, at man i de forskellige lande godt kan lide havvind, men at man synes, det er for dyrt. Og det er den nød, vi skal have knækket.«