Samme el-teknologi til Nissan og Renault

Renault vil følge Nissan, når det gælder strategi for køb af bil og teknik – og når det gælder hurtigt ladende teknologi.

Barcelona er den første by, hvor man tester elektriske eNV200 taxier – som prototyper. Produktionen af bilen begynder officielt 5. maj i år. Foto: Carsten Teiner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I fjor købte Post Danmark 50 elektriske Mercedes-Benz Vito – for næsen af Renault, der havde en forhåbning om at sælge den billigere, elektriske Kangoo.

Det hele faldt, ifølge Renault Danmark, formentligt til jorden, fordi Post Danmark ville eje hele bilen, hvor Renault ville sælge bilen, men kun lease batteridelen.

Nu blæser der nye vinde fra Renault i Frankrig, og ifølge Peter Nielsen, varebilchef hos Renault Danmark, accepterer fabrikken fremover, at bilen sælges inklusive batterier.

»Vi ville ikke sælge batteridelen, fordi udviklingen med batterier går stærkt – og det ville vi ikke udsætte kunden for. Men vi accepterer kundernes krav,« siger Peter Nielsen.

Renault har også den svaghed frem for søsterselskabet Nissan, at Renaults biler behøver op til seks timer til en opladning, hvor Nissan med quick-charger (hurtig-lader) kan klare 80 pct. opladning på en halv time.

I dag er der 1.000 quick-ladere i Europa. Det vil ikke mindst passe til varebil-transport og taxikørsel, hvor quick-charging kan foregå under frokost- eller kaffepausen.

»Renault kom med deres elbiler, inden quick-charger-teknikken var klar. Fremover vil vi se Renault med samme teknologi, så en Kangoo og Zoe også kan quick-charges. Det handler bl.a. om køling. Det er alfa og omega for elbilers succes,« siger Dany Boulenger, chef for Nissans globale marketing og kommunikation og dermed stærkt involveret i Renaults aktiviteter.

Nissan og Renault passer godt til hinanden, for hvor Renault er rigtig stærk i Europa, er Nissan god på bl.a. asiatiske markeder som Japan, Kina og Malaysia.

»Elbiler har været en global satsning for alliancen Renault-Nissan, men endnu er der tale om nichebiler. I fremtiden kunne det sagtens blive main-stream produkter. Men der vil nok gå fem år,« siger Boulenger.

Nissan arbejder målrettet med eludgaven eNV200 – og udveksler kundeerfaringer på tværs af kontinenter.

»Vi ser eNV200 som en vigtig bil for erhvervslivet – ikke mindst på grund af økonomi, komfort og miljø,« siger Dany Boulenger.

Teknikken i personbilen Nissan Leaf er gennemprøvet gennem flere år og går igen i eNV200, som har op til 170 km rækkevidde. eNV200 havde verdenspremiere som produktionsmodel på biludstillingen i marts i Genève.

Bilen er i Danmark fra september, og målet er salg til flådekunder.

»eNV200 kører som minibus-test i Barcelona – og nu følger snart London, ligesom den ventes indført i New York. Kunderne værdsætter den stilhed, der er i en eltaxi. Men meget væsentligt for os er, at der er 93 pct. tilfredshed hos kunderne – samt at 95 pct. af elbil-køberne vil anbefale dem til andre,« siger Etienne Henry, vicepræsident hos Nissan for Product Strategy and Planning.

Han peger på, at hurtigladere gør bilen næsten lige så anvendelig i dagligdagen som benzin- og dieselbiler. 30 minutters opladning svarer lige til frokostpausen – og antallet af quick-lade standere vokser hurtigt i hele Europa.

»Vi har eksempler på, at vores eNV200 med vores testoperatør, FedEX, er kørt fra London til Edinburgh med to planlagte opladninger i forbindelse med frokost og en eftermiddagspause,« siger Etienne Henry.