Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Han tror ikke på, at der er den fornødne vilje i branchen til at få gjort op med de forhold, der er til gene for forbrugerne.
- Det er som at sætte ræven til at vogte gæs. Jeg tror ikke på, at branchen af sig selv vil gøre det lige så let at opsige sit abonnement som at få et nyt, siger Ole Hækkerup.
Ifølge Ole Hækkerup er der ikke det fornødne incitament hos selskaberne. Det er for svært for dem at blive enige, fordi for eksempel et selskab vil stå til at miste for meget, vurderer han.
Ole Hækkerup mener ikke, at pres fra ministeren og IT-Telestyrelsen er tilstrækkeligt.
- Ikke i forhold til de mange milliarder kroner, der triller ind i kassen hos selskaberne, siger han.
I stedet vil Ole Hækkerup have kort snor i gebyrprocessen. Han ønsker at få selskabernes forslag bragt op i teleforligskredsen. Så må de se, om det selskaberne er nået frem til er godt nok.
Er det ikke tilfældet, mener Ole Hækkerup at man bør overveje enten at gå via Konkurrencestyrelsen eller direkte lovgive om sagen. Samtidig opfordrer han til, at Forbrugerrådet bliver inddraget.
/ritzau/