Minister vil have snor i telegebyrer

Telebranchen har for mange uigennemsigtige gebyrer, og nu lover man til videnskabsministerens tilfredshed initiativer for at styrke forbrugernes tillid.

Videnskabsminister Helge Sander (V). Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Evensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange uigennemskuelige gebyrer blandt teleselskaberne er med til at give branchen et lavt omdømme blandt forbrugerne. Nu har branchen lovet videnskabsminister Helge Sander (V) nye initiativer for at styrke forbrugernes tillid.

IT- og Telestyrelsen har kortlagt branchens praksis med gebyrer. Det viser, at det er vanskeligt at gennemskue både antal og størrelsen på de mange gebyrer.

På det seneste forbrugerindeks nåede telebranchen ned på en 48. plads ud af 51 markeder.

Ministeren har holdt møde med Telekommunikationsindustrien på baggrund af IT- og Telestyrelsens kortlægning.

- Telebranchen har et problem med forbrugertilliden, og kortlægningen viser, at det er begrundet, siger Helge Sander.

- Derfor er det både positivt og nødvendigt, at Telekommunikationsindustrien har tilkendegivet, at man er indstillet på at informere forbrugerne bedre og sikre, at gebyrer kun knytter sig til tjenester, som forbrugeren reelt kan vælge til og fra, siger ministeren.

Han glæder sig især over, at branchen ifølge egne tilkendegivelser allerede arbejder på konkrete initiativer, der skal styrke forbrugernes tillid til branchen - og at man vil overveje yderligere tiltag.

Videnskabsministeren vil mødes med branchen igen før sommerferien for at følge op på emnet om gebyrer og forbrugertillid.

Der er også enighed om, at der skal skabes større klarhed over begreberne på området, oplyser ministeren.

/ritzau/