Ryanair lægger låg på debat om brændstof

Flyselskabet har sagsøgt internationale medier og piloter, der har omtalt selskabets brændstofpolitik.

Foto: Liselotte Sabroe. Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Ryanair har i flere tilfælde forsøgt at stoppe medier og piloter, der omtaler selskabets brændstofpolitik. Både i Holland og England har emnet været beskrevet i kritiske TV-dokumentarer, der beskæftiger sig med, hvorfor tre Ryanair-fly var nødt til at udstede “Fuel Mayday” den 26. juli 2012 over Valencia.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

I begge tilfælde har Ryanair lagt sag an mod producenterne af TV-programmerne, da Ryanairs ledelse mener, at der er blevet fremsat ærekrænkende oplysninger på basis af falske påstande og en hullet dokumentation.

I Holland måtte Ryanair dog acceptere et nederlag, da domstolen fandt, at TV-programmet “Mayday Mayday” fremlagde oplysninger, der var samfundsvæsentlige og samtidig tilstrækkelig dokumenteret. Ryanair har dog valgt at anke dommen.

I England bragte Channel 4 også et program, hvor episoderne i Valencia blev omtalt. Produktionsfirmaet bag dette program er også blevet sagsøgt af Ryanair.

I den britiske dokumentar medvirkede anonyme piloter, som Ryanair mener talte usandt om selskabets brændstofpolitik. En af Ryanairs daværende luftkaptajner stillede også op til et TV-interview, hvori han udtrykte bekymring om sikkerhedsforholdene i Ryanair. Kaptajn John Goss havde på det tidspunkt været pilot i Ryanair i 26 år. Dagen efter hans medvirken, meddelte Ryanairs ledelse, at han var blevet fyret.

Det er episoder som denne, der betyder, at Ryanair-ansatte kun nødigt står frem.

"Både nuværende og tidligere ansatte er rædselsslagne for at udtale sig offentligt om Ryanair, for det er ikke kun fagforeninger og medier, der bliver truet med retssager af firmaets ledelse, det er faktisk også de ansatte, der bliver mødt med samme metode,” fortæller Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

Ryanair har også taget retslige skridt mod personer, som har kritiseret selskabet på internettet. Flyselskabet har sagsøgt i alt ni personer ved den irske højesteret på grund af indlæg de havde publiceret på en luftbranche-hjemmeside, hvor professionelle diskuterer fagemner. I tre af sagerne blev der indgået forlig, mens seks stadig afventer afgørelse ved den irske højesteret. Ryanair har krævet, at det irske teleselskab Eircom udleverer IP-adresser på mindst to anonyme kritikere, for at selskabet kunne identifcere og sagsøge dem. Den irske højesteret gav Ryanair medhold i, at IP-adresserne og andre data skulle udleveres.

Ryanair kalder kritikken af selskabets brændstofliga for "falske påstande" og henviser til at de irske luftfartsmyndigheder, IAA, giver grønt lys til Ryanairs brændstofpolitik. Ryanair fastholder, at selskabets piloter fuldt ud har kompetence til at beslutte at tage ekstra brændstof med.