Ryanair ranglister piloter efter forbrug

For at holde øje med brænd- stofforbruget har Ryanair en »brændstofliga«, som hylder de kaptajner, der brænder færrest dråber af. Metoden kritiseres af tidligere piloter, to sikkerhedseksperter og Dansk Pilotforening.

For at holde øje med brænd- stofforbruget har Ryanair en »brændstofliga«, som hylder de kaptajner, der brænder færrest dråber af. Metoden kritiseres af tidligere piloter, to sikkerhedseksperter og Dansk Pilotforening.Ranglisterne lægger et psykisk pres på piloterne, fortæller en tidligere Ryanair-pilot, som ikke vil have sit navn frem, til Berlingske Business. Foto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

Hvis man som luftkaptajn hos Ryanair brænder rigeligt med flybrændstof af, kan man se frem til at blive udstillet på flyselskabets interne hjemmeside. For at holde øje med brændstofforbruget har det irske lavprisselskab en atypisk »brændstofliga«, som fremhæver piloter, der er dygtige til at spare, men altså også udstiller dem, der er dårligere til dette. Det viser dokumenter, som Berlingske Business er kommet i besiddelse af.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Lister, notater og manualer fra Ryanairs intranet dokumenterer brændstofligaen og andre metoder, som Europas største flyselskab ifølge tidligere piloter, som Berlingske har talt med, gør brug af – blandt andet for at undgå, at selskabets flere end 1.000 luftkaptajner tager for meget ekstra brændstof med på flyene.

Det ekstra brændstof skal kun bruges, hvis flyet bliver omdirigeret til en anden destination eller på anden måde må afvige fra den planlagte rute. Dette sker fra tid til anden. Således måtte tre fly fra Ryanair i 2012 udstede et »Fuel Mayday« som følge af for lidt ekstra brændstof i tankene, da flyene i forbindelse med et uvejr i Spanien blev omdirigeret fra Madrid til Valencia. Hændelserne vakte stor opmærksomhed i det internationale pilotmiljø. Ryanair forklarer, at hændelserne var enkeltstående, og at sådanne situationer ikke er forekommet siden. Desuden er metoden i tråd med lovgivningen og de irske luftfartsmyndigheder, oplyser selskabet. Ud over at føre ranglister over piloternes forbrug kræver Ryanairs ledelse også, at kaptajnerne skal afgive en skriftlig forklaring, hvis de vil tage mere brændstof med end angivet i flyveplanen plus 100 kilogram (block fuel, red.).

Tilsammen lægger tiltagene dog et psykisk pres på piloterne, fortæller tidligere Ryan­air-piloter, som Berlingske har talt med. De henviser til, at kaptajnerne får breve fra ledelsen og kan blive indkaldt til samtale, hvis de gentagne gange ligger dårligt i brændstofligaen, og at det ikke er karrierefremmende at ligge dårligt i ligaen.

Piloterne med de konkrete erfaringer fra cockpittet står ikke alene med deres skepsis. Også to uafhængige eksperter udtrykker kritik.

»Det er forkasteligt, hvis man bruger den slags metoder, når det drejer sig om sikkerhedskritiske spørgsmål,« siger professor Henning Boje Andersen, professor i sikkerhed på DTU i København.

»Der er en risiko for, at unge eller uerfarne piloter føler, at der er et pres for at handle på en bestemt måde, hvis de vil have anerkendelse fra ledelsen,« siger Patrick Hudson, international sikkerhedsekspert gennem årtier.

I Dansk Pilotforening håber man, at metoden ikke breder sig til andre flyselskaber.

»Jeg bryder mig ikke om Ryanairs Fuel League, for den kan skabe et uhensigtsmæssigt pres på kaptajnerne. Økonomiske hensyn og flyvesikkerhed bør være adskilte størrelser,« forklarer piloternes formand, Niels Møller.

Berlingske har spurgt Ryanair, hvorfor selskabet har valgt at rangordne piloterne.

»Vores ranglister bruger vi, fordi de promoverer sikker flyvning og overholdelse af vores operationelle standardprocedurer,« skriver selskabets kommunikationschef, Robin Kiely, i en e-mail til Berlingske.