PR-branchen skovler millioner hjem

Nye tal viser, at det går forrygende for de danske PR-bureauer. Over de seneste fire år har branchen øget sin omsætning med 34 pct.

Søren Kaster mener, at PR-branchens voksende omsætning skyldes, at bureauerne er blevet bedre til at fremhæve deres nytteværdi. På billedet optræder Søren Kaster som ordstyrer ved en tv-duel mellem Helle Thorning-Schmidt og Pia Kjærsgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

PR-branchen har det rigtig godt. Sådan lyder den korte version af historien om branchens aktuelle dagsform.

Nye tal fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv viser, at PR-bureauerne de seneste fire år har haft en stigning i omsætningen på 34 pct., mens antallet af medarbejdere tilsvarende er vokset i samme takt. I begyndelsen af 2011 havde branchen en omsætning på 397 mio. kr. mod 531 mio.kr i første kvartal af 2015.

PR-branchens formand, Søren Kaster, vurderer, at opturen kan forklares med en stigende optimisme i erhvervslivet i kombination med, at PR-bureauerne selv er blevet skarpere til at tydeliggøre, hvad deres kunder egentlig får for deres penge.

Søren Kaster mener, at branchen har flyttet sig i takt med, at konkurrencen er blevet hårdere.

»Vi har fokus på at skabe resultater og på at gøre branchen mere professionel – hvilket også nødvendigt, for kunderne er blevet dygtigere og stiller naturligvis stigende krav i takst med, at PR ikke bare ses som et redskab til at komme i medierne, men som en nødvendighed for at få forretningsstrategien til at leve,« siger Søren Kaster.

Ifølge Dansk Erhverv skal branchen havde bedre fat i landets mindre virksomheder, hvis væksten hos PR-bureauerne skal fortsætte. Det er nemlig primært de lidt større selskaber, der benytter sig af ekstern rådgivning.

»Mindre virksomheder udgør jo rygraden i dansk økonomi, og de ville have glæde af i højere grad at trække på sparring fra eksterne rådgivere, der kan give dem et længere, mere strategisk perspektiv og ikke mindst hjælpe dem til at blive mere aggressive i markedet,« siger Søren Friis Larsen, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.