Ny Novo-topchef: Usikkerheden hersker i USA

Novo Nordisk tager hul på et år, hvor usikkerheden på det amerikanske marked stadig hænger som en tung sky over det danske selskab. Novos nye topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, fastslår, at miljøet på det amerikanske marked er blevet mere uforudsigeligt.

Her ses Novos nye administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, sammen med den netop afgåede topchef, Lars Rebien Sørensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Novo havde fuld fart på indtjeningen i 2016 og lander et overskud på hele 38 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 9 pct. For fremtiden får Novo dog noget mere vanskeligt ved at skovle milliarderne hjem. Novo må i sit årsregnskab nedjustere sine forventninger til det indeværende år, så den danske medicinalkoncern nu ser risiko for, at både omsætning og indtjening vil falde i 2017 målt i lokal valuta.

Det betyder kort fortalt, at der nu er fare for, at Novo Nordisk for første gang i mange år risikerer, at selskabets salgsvækst udvikler sig negativt. Det er fortsat en heftig priskrig på det amerikanske insulinmarked, der lægger et alvorligt pres på selskabets vækstkurver. Årsagen til alle Novos kvaler er, at selskabet er blevet presset til at give store rabatter på sine nøgleprodukter i USA.

Den udløsende faktor i den omfattende priskrig har været, at amerikanske Eli Lilly i slutningen af 2016 kom på markedet med en kopiversion og langt billigere udgave af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus, som tilhører det franske medicinalselskab Sanofi.

På en telekonference torsdag morgen erkender Novos nye topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, at Novo Nordisk er ramt af en amerikansk modvind.

»Vi kan alle se, at der er mange diskussioner om prisniveauet for medicin i USA. Vi er meget komfortable med vores prissætning for 2017, men vi opererer i et mere uforudsigeligt miljø end tidligere,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.