Novo Nordisks franske ærkerival er klar til priskrig i Danmark

Franske Sanofi vil indtage det danske marked med diabetesmidlet Suliqua, der er 18-38 pct. billigere end Novo Nordisks konkurrent.

Sanofi gør klar til en offensiv på Novos hjemmebane; Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Hartmann

Danmark er blandt de seks lande i Europa, hvor Sanofi har lanceret sit nye lægemiddel. Ifølge selskabets chef for diabetesforretningen i Europa, er det ikke en tilfældighed. Det skriver dagbladet Børsen.

»Konkurrencen med Novo gør, at vi ønsker at have succes i Danmark, for det er vores måde at vise, at vi kan få succes, hvor Novo er ekstremt stærk,« siger den regionale chef, Marc-Antoine Lucchini, til avisen.

Sanofis Suliqua er et kombinationsmiddel af insulinet Lantus, der i årevis har været verdens bedst sælgende insulin, og glp-1-midlet Adlyxin, der er udviklet af danske Zealand Pharma.

På Novo Nordisks hjemmebane har man været særlig bevidst om markedsføring. Marc-Antoine Lucchini håber, at markant lavere priser kan få lægerne til at prøve Suliqua, der vil være 18-38 pct. billigere end Novos Xultophy.

»Selv om Suliqua er prisfastsat lavere, mener vi, at vores pris på Xultophy er konkurrencedygtig, når man ser på pris i forhold til effekt, siger Novo Nordisks koncerndirektør for forskning og udvikling,« Mads Krogsgaard Thomsen, til dagbladet Børsen.