Norwegian vil stjæle erhvervskunder

I et forsøg på at kapre erhvervskunder fra blandt andre SAS, Cimber og British Airways lancerer Norwegian i dag en række nye produkter og lover store besparelser.

Norwegian fly kan måske snart blive de erhvervsrejsendes foretrukne - det satser selskabet i hvert fald på Fold sammen
Læs mere
Foto: Preben Madsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det norske lavprisselskab Norwegian kridter banen op til endnu et angreb mod SAS' ruter i Nordeuropa. Denne gang er det erhvervslivet, som nordmændene gør kur til med tilbud om et minimum af ventetid i lufthavnen, inden flyet kører til take-off.

Norwegian går efter en del af rejse-kagen, der tidligere har tilhørt SAS. For erhvervsrejsende er fleksibilitet og hastighed de to springende punkter, og med Norwegians nye fast-track strategi bevæger de sig for alvor ind på SAS' område.

"Jeg mener, at Norwegian allerede er et par skridt foran SAS, dels med WI-FI i flyet, dels på prisspørgsmålet. SAS er lidt mere fleksible, men ingen tvivl om, at vil blive udkæmpet en kamp om det nordiske rejsemarked i de kommende år," siger senioranalytiker ved Sydbank, Jacob Pedersen.

Masser at spare på Skandinavien og England

Det er specielt på de korte ruter fra Københavns Lufthavn, at Norwegian vil udfordre SAS, og det er også på ruterne til Aalborg, London, Oslo og Stockholm, at fast-track nu bliver gennemført. Men ifølge Norwegian er der ikke kun tid at spare ved at rejse med dem.

Der er knapt 2,5 mio. erhvervsrejsende mellem København og de fire destinationer hvert år. Norwegian har regnet sig frem til, at man i gennemsnit kan spare 1.000 kroner ved at købe billetten hos dem, hvilket kan spare det danske erhvervsliv for 325 mio. kroner ved bare at flytte 15 pct. af sine rejser til Norwegian, mener man.








"Da Norwegian annoncerede deres store flyordre, offentliggjorde de samtidigt en vision om at erobre de danske erhvervskunder gennem billige billetter, og det er noget, som erhvervslivet vil have," siger Jacob Pedersen.

SAS har med sit 4excellence-program gjort kur til de fritidsrejsende, så SAS er i virkeligheden på vej ind på Norwegians område og omvendt.