Nordboerne har taget hvert sit træ

Store forskelle på, hvordan finansstormen tackles, når det gælder IT-investeringer. Færre venter dog at skære ned.

Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De nordiske virksomheder er klatret op i helt forskellige træer, efter at finansstormen sidste efterår satte ind. De nye forretningsstrategier betyder også, at der investeres anderledes i IT end tidligere.

Frem for alt skal indtjeningen øges og produktiviteten forbedres. For et år siden var det også vigtigt at fastholde medarbejderne - det er det ikke længere, viser en større interviewundersøgelse, »CIO Survey 2009«, som analysehuset IDC Nordic har gennemført blandt 600 nordiske IT-beslutningstagere for at klarlægge investeringsplaner, bekymringer og holdninger.

Danskerne har vendt blikket indad for at gøre forretningsgangen bedre og forbedre kvaliteten på produkter og tjenester. Finnerne er gået i offensiven, svenskerne har kastet sig aggressivt over udenlandske markeder og er samtidig i gang med at skære bemandingen ned, mens nordmændene som de eneste satser på at fastholde og tiltrække medarbejdere.

Store forskelle


»Vi er lidt overrasket over de så store forskelle. Når vi stiller IT-spørgsmål, ligner landene normalt hinanden temmelig meget. I Finland og Sverige er man vant til større omvæltninger, og man reagerer derfor hurtigt og skærer igennem – og ned. Der er lidt mere konsekvens over det. Danmark og Norge er mere inadvendt og ser derfor mere på, hvordan man kan undgå, at det gør for ondt ved at reducere omkostningerne og se på blødere ting som at lægge processer om. ’Vi skal ikke nødvendigvis overreagere – vi må tage det stille og roligt – det kan være, at det bliver bedre i morgen,’ er holdningen,« forklarer Per Andersen, administrerende direktør for IDC Nordic.

Forskellighederne tillægges både, hvor meget krisen har sat landene i stå, hvor høj arbejdsløsheden er – her var Norge mindre ramt før krisen – og så demografien.

»Svenskere tænker mere internationalt – et job langt væk er i USA. I Danmark er det langt væk i Jylland, så vi er lidt mere provinsielle,« siger Per Andersen.

Flere end halvdelen af de adspurgte – uanset om virksomheden er større eller mindre - satser nu på at holde IT-investeringerne på det nuværende niveau, 26 procent (især finans- og fremstillingsbranchen) forventer at bruge flere penge, mens 18 procent vil spare. Det er en markant ændring fra sidste år, hvor 45 procent ville øge IT-investeringerne og under 10 procent spare på dem. IDC ser dog tegn på, at det lysner, selv om der vil gå flere år, før niveauet nærmer sig tidligere tiders storhed.

»Og hvis man skal sælge noget til virksomhederne, skal man derfor vide, hvilke strenge man skal spille på, og komme med noget, som matcher deres behov. Man skal indrette sig forskelligt i de fire lande og kan ikke nødvendigvis sælge tingene på samme violin,« siger Per Andersen.

Mobilt – og grønt


Frem for alt investeres der i mobilitet – kommunikationsudstyr, så man kan arbejde når og hvor som helst - samt IT-sikkerhed. Herefter følger grøn IT, »unified communication« (hvor kommunikation på tværs af PC og telefoner kobles sammen) og virtualisering (en særlig måde at bruge dataudstyr på, så det anvender mindre energi og bruger computerkraften bedre). Det meget omtalte »software som service« (SaaS, software, der ikke er installeret på computeren men bruges over nettet) eller »cloud computing« ligger sammen med udlicitering af forretningsprocesser nederst på investeringslisten.
Danmark har, godt hjulpet af klimatopmødet i København, langt større interesse for grøn IT.

»Men der er også en grøn verden efter COP15. Ja, faktisk kan man ikke få noget i dag, som ikke har lavere strømforbrug end tidligere,« ler Per Andersen og fremhæver, hvordan f.eks. Region Hovedstaden, Region Sjælland og Københavns Kommune har fremlagt visionære planer for at blive IT-grønne – København vil være CO2-neutral om fem år.

Undersøgelsen viser også, at topledelsen stadig er langt mere med i IT-beslutningerne end forventet. Skal der sælges noget til virksomheden, skal man altså starte helt oppe.