Mærsk og Boeing satser på den grønne linje

Verdens største containerrederi, A.P. Møller – Mærsk, har indledt samarbejde med verdens største flyproducent, Boeing, om udvikling af biobrændstof til fly og skibe. Formålet er at gøre noget godt for klimaet efter pres fra kunderne. Men plantebaseret biobrændstof er mere til skade end gavn for klimaet, mener amerikanske forskere.

For første gang stiller et større rederi krav om drastiske klimatiltag, når Mærsk får bygget 16 containerskibe, hvis nye design nedsætter udslippet af CO2 med op til 22 procent. Men rederigigantens mål burde være langt mere ambitiøse, siger kritikere. »Jeg ville da ønske, A.P. Møller – Mærsk havde modet til at satse målrettet på at blive verdens førende grønne rederi. Det kunne man gøre ved at satse massivt på Lindø og de øvrige europæiske værfter. For nok er de koreanske skibsværfter billige, men innovative er de ikke,« siger Jørn Winkler, stifter af skibsteknologifirmaet DK Group. »Emma Mærsk« (billedet) er bygget på Lindøværftet, men inden det nye grønne initiativ, mens de 16 kommende skibe bygges i Korea. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vincent Jannink/epa