Lundbeck angriber Kåre Schultz' væksthåb med milliardopkøb

Med et opkøb til omkring 13 milliarder kroner trækker Lundbeck-topchef Deborah Dunsire det danske medicinalselskab ind på det voksende og lukrative marked for behandling af migræne. Med satsningen kommer Lundbeck i direkte karambolage med sin tidligere topchef, Kåre Schultz, der i front for Teva satser benhårdt på det amerikanske migrænemarked.

Efter lidt over et år på posten som topchef i Lundbeck har Deborah Dunsire nu foretaget sit første store opkøb. Lundbeck overtager amerikansk selskab: pris 13 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Med en udskrivning på omkring 13 milliarder kroner forsøger Lundbeck-topchef Deborah Dunsire nu for alvor at finde svar på det problem, som hun for et år siden blev ansat til at knuse: Hvad skal Lundbeck leve af i fremtiden?

Som et første svar på det spørgsmål har Lundbeck-topchefen nu sikret sig medicinalselskabet Alder, der satser på at have et nyt middel til behandling af migræne klar til det amerikanske marked allerede næste år.

Deborah Dunsire varmer dermed op til at sende Lundbeck ind på et voksende milliardmarked, hvor konkurrencen samtidig er benhård.

Alene i 2018 fik hele tre medicinalgiganter, Amgen, Eli Lilly og Teva, godkendt nye produkter til netop behandling af migræne på det altafgørende amerikanske marked.

Den tidligere Lundbeck-topchef og nuværende frontfigur i Teva, Kåre Schultz, har endda flere gange fremhævet den israelske medicinalkæmpes migrænemiddel Ajovy som et centralt væksthåb.

I vil i USA komme op mod nogle meget store spillere som Amgen, Eli Lilly og Teva, der satser hårdt på markedet for migrænemidler. Er Lundbecks muskler store nok til at matche tre så store spillere?

»Det synes jeg er et virkelig godt spørgsmål. Det vigtigste at få sagt i den sammenhæng er, at vi her har at gøre med et meget stort marked, hvor de medicinske behov langtfra er dækkede. Der er hårdt brug for nye behandlinger til mennesker med kronisk migræne. Derfor mener vi, at der er plads på markedet, som står til at vokse over tid,« siger Deborah Dunsire.

For Lundbeck betyder det, at det danske selskab skal kæmpe om markedsandele med en række sværvægtere, der råder over enorme salgsstyrker på det lukrative amerikanske medicinmarked.

Lundbeck-topchefen er dog ikke bekymret for, at det danske selskab vil blive kørt over af eksempelvis den salgsmaskine, som Kåre Schultz råder over i Teva.

»Markedet er stort, mens der samtidig er behov for nye behandlinger. Selvfølgelig vil der være hård konkurrence, men jeg tror bestemt, at der er plads til, at alle vil kunne vokse i markedet,« siger Deborah Dunsire.

Jagten på fremtidens vækst

Lundbeck-topchefen har med opkøbet taget hul på en opgave, der bare har ligget og ventet på, at hun skulle fyre sit startskud af.

I foråret lød det fra Lundbeck-formand Lars Rasmussen, at Deborah Dunsires hovedopgave kort og godt var »at skabe langsigtet vækst i selskabet«.

Med sit milliardindkøb i USA forsøger Deborah Dunsire netop at løse den udfordring i kølvandet på flere store skuffelser i virksomhedens egne laboratorier.

Lundbeck snublede i efteråret 2018 med et lovende middel mod skizofreni, som floppede på sidste trin af udviklingstrappen frem mod markedet. Det samme skete i efteråret 2016, hvor forsøg med et potentielt lægemiddel mod Alzheimers sygdom viste, at midlet ikke havde nogen nævneværdig effekt.

Derfor har erkendelsen i Lundbeck-ledelsen længe været den, at selskabets egen pipeline ganske enkelt er for tynd i toppen.

Da Kåre Schultz i foråret 2015 fik taktstokken i hænderne hos Lundbeck, var selskabets finansielle forfatning mildest talt ringe.

Det er den ikke længere. Derfor kan Lundbeck nu gå i offensiven med det største opkøb, et dansk medicinalselskab nogensinde har foretaget.

Skrotter Kåre Schultz-mantra

Lundbecks satsning på det amerikanske migrænemarked kommer, blot måneder efter at Deborah Dunsire kasserede et stykke arvegods fra den tidligere Lundbeck-topchef Kåre Schultz, der gik på, at det danske medicinalselskab udelukkende skulle satse på medicin til behandling af depression, skizofreni, Parkinsons og Alzheimers sygdom.

Da Deborah Dunsire i februar præsenterede sit første årsregnskab i Lundbeck, gjorde hun det ved den lejlighed samtidig klart, at hun ville satse på lægemidler inden for et bredere sygdomsfelt, end Kåre Schultz havde gjort.

»Nu er det min opgave at sikre, at vi kan skabe fremtidens vækst,« sagde Deborah Dunsire i februar til Berlingske Business.

For Lundbeck ser den skinbarlige virkelighed lige nu sådan ud, at selskabet i år bliver hårdt ramt af, at patentet på lægemidlet Onfi, der bruges til epilepsiformen Lennox-Gastaut syndrom, løb ud i efteråret 2018.

Det betyder helt konkret, at omsætningen på Onfi, som er Lundbecks bedst sælgende produkt, i 2019 vil falde med 60 til 70 procent, da kopiprodukter allerede er i fuld gang med at overtage markedet.

I 2018 ramte Lundbeck sit bedste finansielle resultat nogensinde med en omsætning på 18,1 milliarder kroner og en driftsindtjening på 5,3 milliarder kroner.

Den rekord bliver med sikkerhed ikke slået i 2019.