Kinesernes yoghurtforbrug hiver Chr. Hansen op

Chr. Hansen kunne notere stærk vækst i samtlige af sine geografiske områder i selskabets tredje kvartal. Selskabet bider særligt mærke i, at Asien og stillehavsområdet, Apac, er vokset med hele 21 pct. organisk i årets første ni måneder.

Chr. Hansen kunne notere stærk vækst i samtlige af sine geografiske områder i selskabets tredje kvartal. Selskabet bider særligt mærke i, at Asien og stillehavsområdet, Apac, er vokset med hele 21 pct. organisk i årets første ni måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

- Vi er ret bredt funderet i vores vækst. Vi vokser i alle regioner, det gælder Europa, Nordamerika og Latinamerika, og det gælder også Asien. Det fortæller noget om styrken i Chr. Hansens vækst, siger selskabets finansdirektør Søren Westh Lonning.

- På år til dato-tallene vokser Asien allermest. Der har vi fået rigtig godt fat i yoghurtmarkedet i Kina, og det er en vigtig driver, fortsætter han.

I tredje kvartal havde Apac-området en organisk vækst på 16 pct. Det nordamerikanske marked voksede samtidig organisk med 14 pct. i kvartalet. Her går det blandt andet godt for sundhedsdivisionen, der over en bred kam ellers har haft et udfordrende kvartal på grund af pressede kunder i landbruget.

- I Nordamerika vokser probiotika til kosttilskud rigtig godt, ligesom de naturlige farver også er ved at få et gennembrud. Her er vi i startfasen, men vi har set en positiv indvirkning, siger finansdirektøren.

Han henviser til, at Chr. Hansen gennem længere tid har ventet på en konvertering til naturlige farvestoffer fra syntetiske på det amerikanske marked. Til gengæld trak enzymer og "animal health" ned i regionen i tredje kvartal, skriver Chr. Hansen i regnskabet.

Europa havde en organisk vækst på omkring 9 pct. i kvartalet og 5 pct. i lokale valutaer. Væksten fremadrettet ventes ikke at blive syndeligt påvirket af den britiske afstemning om at forlade EU.

- Det har meget begrænset effekt. Vi har "hedget" vores balance-eksponering. Vi har omkring 2-3 pct. af omsætningen i Storbritannien, og her har vi låst noget af det inde på europrislister. Det er kun omkring 1 pct. af vores omsætning, som kan blive påvirket af pundets bevægelser, siger Søren Westh Lonning.