Chr. Hansen-topchef: Kulturer og farver viser kraftig vækst

Det er særligt vækst i salget af enzymer, kulturer og farver, som er motorerne bag den fremgang, ingredienskoncernen Chr. Hansen har leveret i tredje kvartal.

Chr. Hansen fortsatte sin vækst i tredje kvartal, og Food Cultures & Enzymes og Natural Colors udviste kraftig organisk omsætningsvækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Sådan lyder det fra Cees de Jong, der er administrerende direktør for selskabet, som tirsdag morgen har gjort status over perioden marts-maj.

- Chr. Hansen fortsatte sin vækst i tredje kvartal, og Food Cultures & Enzymes og Natural Colors udviste kraftig organisk omsætningsvækst. Både Food Cultures & Enzymes og Natural Colors opnåede også opmuntrende rentabilitetsforbedringer, siger Cees de Jong i en kommentar til regnskabet.

Selskabet havde i tredje kvartal en organisk vækst på 12 pct., hvilket gav en omsætning på omkring 250 mio. euro, mens driftsoverskuddet steg med knap 7 mio. euro til 71 mio. euro.

Mens der var pæn fremgang i divisionerne Food Cultures & Enzymes og Natural Colors, var der omvendt beskeden vækst på 3 pct. i forretningsdivisionen Health & Nutrition, som blandt andet laver produkter til brug i landbruget.

- Væksten i Health & Nutrition var beskeden, eftersom animal health-forretningen blev negativt påvirket af de ekstraordinært lave råvarepriser på mælk og kød.

- På trods af det nuværende pres på landbrugssektoren er de langsigtede vækstforventninger til animal health-forretningen stadig meget positive, siger Cees de Jong.