Chr. Hansen-topchef: Kulturer og farver viser kraftig vækst

Det er særligt vækst i salget af enzymer, kulturer og farver, som er motorerne bag den fremgang, ingredienskoncernen Chr. Hansen har leveret i tredje kvartal.

Foto: Asger Ladefoged. Chr. Hansen fortsatte sin vækst i tredje kvartal, og Food Cultures & Enzymes og Natural Colors udviste kraftig organisk omsætningsvækst.
Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder det fra Cees de Jong, der er administrerende direktør for selskabet, som tirsdag morgen har gjort status over perioden marts-maj.

- Chr. Hansen fortsatte sin vækst i tredje kvartal, og Food Cultures & Enzymes og Natural Colors udviste kraftig organisk omsætningsvækst. Både Food Cultures & Enzymes og Natural Colors opnåede også opmuntrende rentabilitetsforbedringer, siger Cees de Jong i en kommentar til regnskabet.

Selskabet havde i tredje kvartal en organisk vækst på 12 pct., hvilket gav en omsætning på omkring 250 mio. euro, mens driftsoverskuddet steg med knap 7 mio. euro til 71 mio. euro.

Mens der var pæn fremgang i divisionerne Food Cultures & Enzymes og Natural Colors, var der omvendt beskeden vækst på 3 pct. i forretningsdivisionen Health & Nutrition, som blandt andet laver produkter til brug i landbruget.

- Væksten i Health & Nutrition var beskeden, eftersom animal health-forretningen blev negativt påvirket af de ekstraordinært lave råvarepriser på mælk og kød.

- På trods af det nuværende pres på landbrugssektoren er de langsigtede vækstforventninger til animal health-forretningen stadig meget positive, siger Cees de Jong.