Jyske Bank går utilfredse kunder i møde

Jyske Bank erkender nu forfejlet rådgivning i fem sager, som utilfredse kunder har vundet i Pengeinstitutankenævnet. Accepten kan være en opblødning med stor betydning for gruppesøgsmålet, understreger ekspert.

Professor Caspar Rose fra Copenhagen Business School (CBS) mener, at erkendelsen om fejlrådgivning skal vurderes som en »opblødning af stor betydning.« Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er erstatning på vej til fem utilfredse Jyske Invest-kunder, efter at banken har valgt at følge Pengeinstitutankenævnets enstemmige kendelser. Jyske Bank erkender, at der i disse sager er ydet så dårlig rådgivning, at kunderne skal holdes skadesfri for deres tab.

Sagerne tager udgangspunkt i hedgeforeningen »Jyske Invest Hedge Markedsneutral - Obligationer«, hvor omkring 10.000 investorer mistede 800 millioner kroner på trods af, at investeringerne var blevet markedsført som mindre risikobetonet end aktier. De fem sager, hvori banken nu erkender mangelfuld rådgivning, er tabt med stemmerne 5-0 i Pengeinstitutankenævnet, men det er tilsyneladende ikke ankenævnets enstemmige kendelse, der får banken til at erkende mangelfuld vejledning. 19. april i år tabte banken eksempelvis 11 sager med 5-0. Kun fem af dem har banken accepteret. Det undrer Forbrugerombudsmanden.

»Indtil nu har Jyske Bank jo pure afvist at have et ansvar for de tab, som kunderne har fået gennem investeringsforeningen, så det er helt nyt, at de nu tilsyneladende erkender fejlrådgivning i nogle tilfælde. Men vi vil via Kammeradvokaten bede banken redegøre for, hvorfor det kun er nogle kendelser, de følger, og ikke dem alle,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Læs også: Jyske Bank raser over Forbrugerombudsmanden

Professor Caspar Rose fra Copenhagen Business School (CBS) har fulgt sagen med de utilfredse investorer tæt. Han vurderer, at Jyske Banks erkendelse af fem sager med fejlrådgivning skal vurderes som en »opblødning af stor betydning.«

»Det er nye toner, som selvfølgelig har betydning for gruppesøgsmålet. Jyske Bank viser »goodwill« og vilje til at få enderne til at mødes. Ingen har interesse i en opslidende retssag, som kan trække ud i flere år. Men hvis man går efter et forlig, så duer det ikke at være meget konfrontatorisk og stå helt stejlt på sit,« siger Caspar Rose.

Han forventer, at gruppesøgsmålet ender med et forlig, hvor de utilfredse kunder ikke får kompensation for hele deres tab, men hvor Jyske Bank må punge ud med en del af tabet i erstatning.

Ingen reel betydning

Alligevel er der ingen jubel at spore hos Henrik Puggaard, partner i Lett Advokatfirma og advokat for de omkring 900 investorer, der har meldt sig under fanerne til gruppesøgsmålet mod Jyske Bank.

»Vi er selvfølgelig glade på de medlemmers vegne, der nu får erstatning, men de erkender ikke andet end de fem konkrete sager, så det har ikke nogen reel betydning for vores sag,« siger Henrik Puggaard.

Læs også: Jyske Bank erkender fejlrådgivning

Finanstilsynet har tidligere givet den omstridte investeringsforening Jyske Invest en påtale, fordi salgsmaterialet, der solgte hedgeforeningsproduktet, ikke gav et retvisende billede af risikoen og stred mod mod redelig forretningsskik. Derudover har Finanstilsynet slået fast, at rådgivning af kunderne ikke levede op til reglerne om god skik. Derfor har Pengeinstitutankenævnet vendt bevisbyrden, så det er banken, der skal bevise, at der i de enkelte klagesager er ydet fyldestgørende rådgivning, og ikke kunderne, der skal bevise, at de har fået ringe vejledning, sådan som det normalt er.

Det er ikke lykkedes Berlingske Business at få kommentar til sagen fra Jyske Bank.