Jesper »Kasi« Nielsen i tysk klemme

Oprydningen på Pandoras tyske marked trækker ud og kommer til at tage hele fem år, afslører Pandora-topchef. Det kan koste Jesper »Kasi« Nielsen trecifret millionbeløb.

Læs mere
Fold sammen

Gamle fejlskud i Tyskland har givet Pandora voldsomme problemer de seneste to år, og nu lyder det fra Pandoras øverste chef, at der kommer til at gå yderligere »to til tre år«, før Pandora kommer tilbage på successporet på det enorme tyske smykkemarked.

»De seneste par år har vi forsøgt at fikse, hvad vi allerede havde i Tyskland, men vi må indse, at det virker ikke,« siger Allan Leighton, topchef i Pandora og tilføjer:»Vi bliver nødt til at genstarte vores forretning i Tyskland. Vi er ikke de rigtige steder, og vi har ikke flotte forhandlere.«

De seneste to år har Pandora ellers fortalt, at koncernen var i færd med at rydde op i Tyskland. Oprydningen er gået ud over både omsætning og indtjening, fordi Pandora har opsagt flere end 500 mindre forhandlere. Men det betyder ifølge Pandora på ingen måde, at der nu er styr på det tyske marked.

Læs også: Brancheanalyse: Her er økonomien hos 37 danske smykkeproducenter

»Vi kommer til at bruge to til tre år på at genopbygge markedet i Tyskland fra »scratch«. Vi skal kigge på, hvor vores forhandlere skal være. Det bliver som at starte forfra fra »scratch«, og jeg forventer, at udviklingen bliver meget ustabil den kommende tid,« siger Allan Leighton.

De nye toner fra topchefen bliver modtaget med undren af Pandora-følgere.

»Det er overraskende for mig, at Pandora forventer at bruge yderligere to til tre år på oprydningen. Det er jo længe siden, at man indså problemerne og gik i gang med at udbedre dem,« siger Kresten Johnsen, aktieanalytiker i Nykredit Markets.

Problemerne med at få det tyske marked på ret køl kan få stor betydning for en af Pandoras tidligere topfolk og storaktionærer Jesper »Kasi« Nielsen. For ham er det afgørende, hvor godt et resultat Pandora opnår i 2014 på netop det tyske marked, da det er udslagsgivende for, hvor stor en såkaldt earn-out han skal have udbetalt, efter at han har solgt sit smykkeselskab i 2010 til Pandora. Jesper Nielsen har tidligere fortalt, at han kræver 672 mio. kroner af Pandora i earn-out, men hvis det går skidt for Pandora, risikerer han at blive spist af med et rundt nul.

I fuld offentlighed har Jesper Nielsen kritiseret Pandora-ledelsen for begå strategiske brølere i Tyskland, som kan koste ham et stort trecifret millionbeløb. Tilmed har Jesper Nielsen valgt at tage konkurrencen op med Pandora i Tyskland med sit eget nye smykkekoncept »Endless«. Om den aggressive fremfærd fra Jesper Nielsen har fået Pandora til at tage sig ekstra god tid med oprydningen i Tyskland, tror aktieanalytiker fra Sydbank Søren Løntoft Hansen dog ikke på.

»Det har jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig. For Pandora må det handle om at få rettet udviklingen i Tyskland op så hurtigt som muligt,« siger analytikeren, der dog også er overrasket over, at oprydningen tager så lang tid for Pandora-ledelsen.

Læs også: Markedsrapport: Salget af tøj stiger igen