Pandora anklages for dårlig moral

Smykkeproducenten Pandora har fået en række butiksindehavere op i det røde felt efter endnu en udrensning i forhandlernettet. Brancheforening kalder Pandoras fremgangsmåde for »under al kritik.«

Pandora har fået forhandlere og brancheforeningen på nakken for dårlig forretningsmoral efter udrensning i forhandlernettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Timothy Hiatt
For anden gang inden for et år renser smykkegiganten Pandora med hård hånd ud i forhandlernettet i Danmark, og det har skabt frustration blandt en række smykkebutikker. Det skriver Jyllands-Posten.

I foråret blev 67 butikker opsagt, og i efteråret fik endnu 63 smykkebutikker et kortfattet brev om, at koncernen ville fokusere på færre og større forhandlere.

Butikkerne har fået frem til nytår til at afslutte deres samhandel med smykkekoncernen, og den korte varsel har skabt vrede blandt butiksindehaverne, som anklager Pandora for elendig forretningsmoral. De efterlader forhandlere i en situation, hvor de har købt varer hos Pandora, som så kort tid efter opsiger samarbejdet.



Birger Pedersen, indehaver af smykkebutikken Anytime i Brovst er en dem, der føler sig kørt over af Pandora.

»Pandora ansatte en ny sælger og dekoratør, og da hun kom for et halvt år siden, talte hun om tættere samarbejde. Få måneder efter bliver man opsagt. Det er unfair, og to måneders varsel er utilstedeligt. Vi har et varelager på en halv millioner kroner, som vi brænder inde med,« siger han til Jyllands-Posten.

Også brancheforeningen Danske Guldsmede og Urmagere er kritiske over Pandoras håndtering og fremgangsmåde, som foreningen betegner som »under al kritik og ikke værdig for et konstruktivt samarbejde.«

Det er ifølge brancheforeningen »uhørt mangel på respekt« at opsige forhandleraftaler med så kort varsel.



De vrede smykkesælgere mistænker Pandora for at opsige samarbejdet for at bremse butikker, der sælger Pandora-smykker med rabat i deres e-butikker.

»De vil ind og styre priserne. Jeg har hele tiden gået med en opfattelse af, at de på et tidspunkt ville finde en begrundelse for at opsige mig, så jeg ikke kunne have netsalg mere,« siger Ulla Flintholm, indehaver af en smykkebutik i Fjerritslev og netbutikken smykkelykke.dk, som i en årrække har solgt Pandora-smykker med en rabat på 15-20 procent på internettet.

De beskyldninger afviser Pandora. 

Det er ikke første gang, at Pandora bliver angrebet for at have dårlig moral. En stribe forhandlere fortalte allerede i 2011, at samarbejdet med Pandora begyndte at knirke alvorligt, efter at smykkeselskabet blev købt af kapitalfonden Axcel og siden børsnoteret.

"Pandoras repræsentanter kom med stor arrogance, og de opførte sig, som om de var herskere", lød det dag fra en af de utilfredse Pandora-forhandlere i foråret 2011 i Berlingske Business.

Daværende Pandora-topchef Mikkel Vendelin Olesen var dog ikke sen til at kritisere den anden vej. Han sagde til Berlingske samme dag, at mange forhandlere ikke præsenterede Pandoras smykker pænt nok og derfor ikke fortjente at være Pandora-forhandlere.

"De (forhandlerne, red.) er pissegrimme, og vi vil ikke have dem mere. Og når vi så lukker dem, så er der en hylen og en skrigen", sagde Mikkel Vendelin Olesen til avisen.

Pandora nedjusterede få måneder efter. Og Mikkel Vendelin Olesen blev fyret med øjeblikkelig virkning. Siden har daværende bestyrelsesformand og nuværende CEO Allan Leighton arbejdet på at forbedre Pandoras forhold til forhandlerne.

»Du læser meget i pressen om, hvad vores forhandlere synes om vores forretning, og vi har lyttet meget til det. Der er uden tvivl måder, vi har behandlet vores forhandlere på i fortiden, som ikke har været i orden. Vi har været arrogante,« sagde Allan Leighton i efteråret 2011.